سند حفاظت از باغ‌های ایرانی تدوین می‌شود

در نخستین نشست تخصصی شورای هماهنگی مدیران پایگاه‌های میراث جهانی باغ ایرانی بر تدوین سند حفاظت هر باغ تأکید شد.

به گزارش میراث آریا، نخستین نشست تخصصی شورای هماهنگی مدیران پایگاه‌های میراث جهانی باغ ایرانی با همکاری اداره کل پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان طی روزهای ۹ و ۱۰ بهمن ماه در محل باغ تاریخی فین کاشان برگزار شد.

ساشا ریاحی مقدم مدیر پایگاه زنجیره‌ای میراث جهانی باغ ایرانی در این نشست گفت: در این نشست با توجه به پیش‌رو بودن عید نوروز و استقبال پرشور گردشگران و مسافران نوروزی از باغ‌های تاریخی به‌عنوان مهم‌ترین اماکن گردشگری کشور و مصادف شدن آن با ایام ماه مبارک رمضان، برنامه‌ریزی نحوه برگزاری آیین‌های نوروزی سال ۱۴۰۲ و سنت افطاری در ۹ باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو انجام شده است. 

او در ادامه افزود: پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر شعار سال درختکاری «هر ایرانی، سه نهال بکارد» و دستور مقام عالی وزارت در خصوص کاشت نهال در اماکن تاریخی کشور، به بررسی و بازخوانی تخصصی «دستورالعمل کاشت نهال» توسط مدیران پایگاه‌های میراث جهانی باغ ایرانی پرداخته شده است. بر این اساس پایگاه‌های میراث جهانی باغ ایرانی در این عرصه نقش‌آفرینی خواهند کرد.

ریاحی مقدم بررسی و بازنگری سند حفاظت از باغ‌های تاریخی کشور که در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور تهیه شده است را از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست دانست.

او تصریح کرد: تمامی باغ‌های ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی به دلیل تنوع در الگوهای ساخت و محیط پیرامون آن به زودی سند حفاظت از باغ خود را بصورت اختصاصی تدوین خواهند کرد. 

سلسله نشست‌های تخصصی مدیران پایگاه‌های زنجیره‌ای میراث جهانی باغ ایرانی با هدف دستیابی به چارچوب و سیاست‌های یکپارچه در تدوین پلان مدیریت، دستورالعمل حفاظتی منظر پیرامونی باغ‌ها، راهکارهای تداوم سنت‌ها و ارزش‌های باغ ایرانی، دستورالعمل نظام پایش و نگهداری فضای سبز و نظام مدیریت آب، نظام بهره‌برداری و استفاده سازگار از باغ ایرانی و گردشگری پایدار بصورت هر دو ماه یکبار در محل یکی از باغ‌های ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی برگزار می‌شود.

بر پایه این خبر، باغ ایرانی به باغ‌هایی گفته می‌شود که بر پایه معماری بنا شده‌اند و عناصر تشکیل‌دهنده آن شامل ساختار هندسی، آب، درختان و کوشک میانی است. ساخت این باغ‌ها بیشتر در مرکز فلات ایران و مناطق پیرامونی آن رواج داشته است.

بسیاری از پژوهشگران، باغ پاسارگاد را که به دستور کوروش هخامنشی در حدود ۲۵۰۰ سال پیش ساخته شده بود، اساس طراحی باغ‌های ایرانی می‌دانند. در پندار ایرانیان باستان، باغ نمادی از بهشت است و چهار که عددی مقدس و نشانگر ۴ پدیده آسمان، آب، زمین و گیاه بوده، بارها در طراحی باغ به‌کار رفته است. در سال ۲۰۱۱ میلادی از میان بیش از ۱۰۰ باغ ایرانی، ۹ باغ تاریخی پاسارگاد، ارم شیراز، چهل‌ستون اصفهان، فین کاشان، عباس‌آباد بهشهر، شاهزاده ماهان، دولت آباد یزد، پهلوان پور مهریز و اکبریه بیرجند با شماره ۱۳۷۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111000630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha