سیاست وزارت میراث‌فرهنگی واگذاری بناهای تاریخی به معنای فروش نیست/ واگذاری خانه بروجردی‌ها صحت ندارد

نشست تخصصی «میز داغ» با موضوع بررسی روند واگذاری آثار تاریخی، فرصت‌ها و چالش‌ها، نگاهی به موضوع واگذاری خانه بروجردی‌ها کاشان برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، این نشست تخصصی ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه امروز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ از شبکه میراث‌ در فضای تلوبیون پخش شد.

در این نشست تخصصی که به میزبانی سید فرید مدرسی برگزار شد، علی محمد فصیحی سرپرست مدیریت فنی و اجرایی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی و علیرضا قلی‌نژاد پیربازی صاحب‌نظر موضوعات آثار تاریخی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

موضوع واگذاری خانه تاریخی بروجردی‌ها در کاشان موضوع بحث و گفت‌وگوی مهمانان برنامه بود که طرفین درباره این موضوع و نیز درباره واگذاری بناهای تاریخی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

علی محمد فصیحی سرپرست مدیریت فنی و اجرایی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی در این نشست تخصصی گفت: هفته گذشته خبری درباره واگذاری خانه تاریخی بروجردی‌ها در رسانه‌ها منتشر شد که باید به اطلاع برسانم که این خبر صحیح نیست و قرار نیست خانه بروجردی‌ها برای بهره‌برداری واگذار شود.

او افزود: سیاست دولت و وزارت میراث‌فرهنگی واگذاری بناهای تاریخی به معنای فروش نیست و اگر واگذاری انجام شود به معنای بهره‌برداری است. البته درباره خانه بروجردی‌ها این موضوع کاملا منتفی است.

فصیحی ادامه داد: در کاشان هتل خانه‌ عامری‌ها را داریم که یک بنای تاریخی زیبا است و به یک هتل تبدیل شده و قرارگیری هتل در این خانه تاریخی باعث شده تا هتل عامری‌ها به زیباترین هتل غرب آسیا تبدیل شود.

او با اشاره به اهمیت نگهداری بناهای تاریخی و استفاده از قوانین مرتبط با ثبت بناهای تاریخی در واگذاری آن‌ها، اضافه کرد: بخشی از این‌ها به مبانی نظری بر می‌گردد به‌عنوان مثال تعدادی از افراد دارای دکترای مرمت در این باره بخواهند نظر بدهند هر کدام دیدگاه خود را دارند بهترین شیوه این است که به یک اجماع برسیم که البته رسیده‌ایم.

سرپرست مدیریت فنی و اجرایی صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن فرهنگی و تاریخی یادآور شد: ما عنوانی داریم به نام «مرمت و احیا» اما من اعتقاد دارم باید نام این عنوان به «احیا و مرمت» تغییر کند چرا که بهره‌برداری بناهای تاریخی یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است.

فصیحی افزود: یکی از مشخصه‌های ثبت جهانی آثار تاریخی این است که بناها قابلیت بهره‌برداری داشته باشند. باید به این نکته توجه کنیم که  تا زمانی که در بنا در آن زندگی نباشد مرمت تاثیری ندارد و به قول قدیمی‌ها خانه‌ای که در آن کسی زندگی نکند خراب می‌شود.

او در ادامه گفت: گام‌هایی را در صندوق به‌عنوان متولی برداشتیم که قدم‌های خوبی است و باید به این سمت برویم که به یک اجماع کامل در بهره‌برداری از آثار و بناهای تاریخی برسیم و در کنار این بتوانیم تعداد متخصصان در حوزه مرمت را افزایش دهیم و از این ظرفیت به خوبی بتوانیم استفاده کنیم.

او در ادامه صحبت‌های خود گفت: ما میراث‌دار یک گذشته هستیم و حرکت‌هایی که در دولت سیزدهم انجام شد امیدوارکننده است و باید نهضت احیا را آغاز کنیم تا شاهد اتفاقات خوب در حوزه احیا و مرمت باشیم.

علیرضا قلی‌نژاد پیربازی صاحب‌نظر موضوعات تاریخی نیز در این نشست تخصصی در سخنانی گفت: در رابطه با واگذاری بهره‌برداری بناهای تاریخی باید عرض کنم که موضوع جدیدی نیست و از ابتدای تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی این موضوع مطرح بوده و با تشکیل صندوق این موضوع به صورت جدی‌تری ادامه پیدا کرد.

او افزود: اما موضوع واگذاری مربوط به بهره‌برداری امری است که در حفاظت از اثر تاریخی مطرح است. بهره‌برداری یک اتفاق نیست بلکه یک فرآیند است اول این که برای این فرآیند کارشناس تربیت شده و ثانیا فضای کار تعیین شده است.

او افزود: موضوع بعدی این است که وقتی بنا برای بهره‌برداری واگذار می‌شود چگونه بر آن نظارت می‌شود. همکاران ما در صندوق خودشان در شرایط زیر صفر و خالی از امکانات کار می‌کنند از این رو باید ببینیم که چگونه می‌توان به بهره‌برداری بناهای تاریخی نظارت کرد؟.

قلی‌نژاد با اشاره به نمونه‌های موفق در حوزه بهره‌برداری آثار تاریخی نیز گفت: ما برای رسیدگی به میراث‌فرهنگی فرآیند کاملی نداریم به‌عنوان مثال باید بررسی کنیم که زمانی که قرار است یک بنای تاریخی به بهره‌بردار واگذار می‌شود چقدر دقایق برای ما مهم است؟.

قلی‌نژاد یادآور شد: در سال‌های گذشته روابط بین وزارت میراث‌فرهنگی و دانشگاه رابطه پررنگی نبوده است و این باعث شده تا شاهد ضعف در مبانی احیا و مرمت آثار تاریخی باشیم این روابط باید تقویت شود.

این صاحب‌نظر موضوعات تاریخی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: صندوق احیا یک امر ضروری برای جامعه است و اگر صندوق احیا خود را تجهیز کند می‌توانیم به آینده آثار تاریخی کشورمان بیش از پیش امیدوار باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111000640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha