هنوز صنایع‌دستی در خصوص مجازات‌های جایگزین مورد توجه جدی نیست/ امیدواریم وزارت میراث‌فرهنگی در برندسازی و فروش آثار زندانیان کمک کند

دادستان یزد با بیان اینکه در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس هنوز مشمول حوزه صنایع دستی نیست و در این حوزه مورد توجه جدی نبوده گفت: رئیس قوه قضاییه نیز در حال حاضر، نسبت به اشتغال زندانیان در داخل و بیرون زندان بسیار تاکید دارد.

به گزارش میراث آریا، محمدرضا حداد با بیان اینکه در خصوص مجازات‌های جایگزین حبس و اشتغال زندانیان به مقوله گردشگری و صنایع‌دستی توجه ویژه‌ای شده است، اظهار کرد: اگر چه در آموزش داخل زندان بر صنایع‌دستی تمرکز شده است، اما در خصوص مجازات‌های جایگزین هنوز صنایع‌دستی مورد توجه جدی نبوده و باید در این خصوص تدبیر ویژه‌ای شود. 

دادستان یزد با اشاره به اینکه همه جرایم مانند جرایم خشن مشمول مجازات‌های جایگزین حبس نمی‌شوند، گفت: اول باید به جرایم سبک اکتفا کرد، مثلا جرایم مربوط به میراث‌فرهنگی، شامل تخریب‌ها در بافت تاریخی یا ساخت و ساز غیرمجاز یا جرائم علیه برخی گردشگران را می‌توان تحت شرایطی با مجازات جایگزین پاسخ داد. 

او با اشاره به اینکه در قبال چنین جرایمی به طور مثال تحت نظارت و آموزش میراث‌فرهنگی در راهنمایی استفاده می‌شود، گفت: به طور مثال، فردی که بنایی ثبت‌شده را تخریب جزئی کرده باشد، ضمن پرداخت خسارت و جبران تبعات آن، باید تحت نظر میراث‌فرهنگی در مرمت‌ها و بازسازی کمک کند، البته احکامی نیز در این خصوص در یزد صادر شده است. 

حداد در بخش دیگری، با بیان اینکه برای بسیاری از محکومین با حبس‌های طولانی مدت می‌توان آموزش ساخت صنایع‌دستی پرداخت، گفت: صنایع‌دستی تنها حوزه‌ای است که از قدیم در زندان‌ها وجود داشته و آموزش داده می‌شود، لذا می‌توان بخشی از مجازات‌های این افراد را در بیرون از زندان و تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی طی کنند. 

به گفته حداد، در راستای تعامل با مجموعه‌های گردشگری، برخی از محکومین جرائم سبک، در هتل‌ها یا رستوران‌ها تحت نظارت بنیاد تعاون مشغول فعالیت هستند.  

دادستان یزد با اشاره به اینکه متناسب با مهارت افراد آموزش داده می‌شود، گفت: مسئله مربوط به داخل زندان نیست بلکه مسئله ما بیرون از زندان است. اینکه امروز برخی اماکن گردشگری توانسته‌اند تعدادی از این زندانیان را به کار بگیرند به این دلیل است که خواهان و پذیرش وجود دارد اما در خصوص صنایع‌دستی چنین تقاضایی وجود ندارد.  

او با اشاره به اینکه دو نهاد وابسته به زندان شامل بنیاد تعاون زندان و انجمن حمایت از زندانیان در حوزه توانمندسازی و اشتغال زندانیان و خانواده‌های آن‌ها کمک می‌کنند، تصریح کرد: این دو نهاد در فروش و بازاریابی صنایع‌دستی زندانیان موفقیت قابل توجهی نداشته‌اند و لازم است معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، برای این مسئله تدبیر و به زندان‌ها کمک کند،‌ چراکه عایدات حاصل از این فروش صرف خانواده‌ها یا پرداخت بدهی زندانیان می‌شود. 

دادستان یزد اضافه کرد: این تولیدات در نمایشگاه‌ها مثلا نمایشگاه صنایع‌دستی استان یزد شرکت کردند، ولی بازاریابی خوبی انجام نشده است. در عین حال قیمت تمام‌شده این کالاها از بازار عادی بعضاً بیشتر تمام می‌شود، کمک به ارائه مواد اولیه ارزان‌قیمت می‌تواند کمک بزرگی به این حوزه باشد. 

او تاکید کرد: وزارت میراث‌فرهنگی در زنجیره ارزش هر بخش آن کمک کند، می‌تواند موثر باشد. 

حداد با بیان اینکه رئیس قوه قضاییه در حال حاضر، نسبت به اشتغال زندانیان در داخل و بیرون زندان بسیار تاکید دارد، گفت: بند نسوان غالبا زندانیان طولانی مدت هستند و جرایمی دارند که نمی‌توانند به بیرون از زندان بروند یا توان تامین وثیقه ندارند، پس می‌توانند در حوزه صنایع‌دستی کار کنند، در حالی که کارگاه‌های صنایع‌دستی زندان فقط برای مردان است و زنان بیشتر خیاطی می‌کنند. 

او با اشاره به اینکه عمدتا درآمد مناسب برای زندانیانی که به صنایع‌دستی اشتغال دارند، مسئله اصلی است، تصریح کرد: اگر انگیزه‌آفرینی شود و با فروش مناسب دستمزد کافی به آن‌ها داده شود، این افراد بیشتر می‌توانند تولید محصول داشته باشند و امیدواریم وزارت میراث‌فرهنگی در برندسازی و فروش نیز به آن‌ها کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111600973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha