طرحی توجیهی تملک باغ ایرانی کاخ فلاحتی ایلام به وزارت میراث‌فرهنگی ارسال شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از ارسال طرح توجیهی باغ ایرانی کاخ فلاحتی در راستای تملک این اثر تاریخی به وزارت خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، فرزاد شریفی با اعلام این خبر اظهار کرد: در خصوص احیای باغ ایرانی کاخ فلاحتی شهر ایلام با توجه به انجام مطالعات موزه کشاورزی با نگاه منطقه‌ای همچنین مطالعات احیای باغ فلاحتی و لایروبی قنات موجود در آن از سال گذشته مکاتبات و پیگیری‌های مستمر برای تملک این مجموعه انجام شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: رایزنی‌هایی برای تخلیه ساختمان‌های موجود در تملک جهاد کشاورزی و درخواست تامین اعتبار همچنین مطالبه مردم و آمادگی بخش خصوصی برای احیای باغ ایرانی و کمک به مرمت کاخ از دیگر مواردی است که تا کنون انجام شده است.

شریفی تصریح کرد: با توجه به اینکه کاخ فلاحتی(موزه تاریخ کشاورزی) دارای عرصه و حریم مصوب است و در آن محدودیت ساخت و ساز نیز وجود دارد و احداث ساختمان اداری جدید جهاد کشاورزی استان در شهر ایلام نیازمند اعتبار است، در صورت تأمین اعتبار برای ساختمان جدید جهاد کشاورزی بهترین و تنهاترین گزینه هم برای حفاظت از بنای تاریخی، احیاء باغ ایرانی، اسلامی و هم ایجاد مرکز فرهنگی تفریحی و مرکز شور و نشاط عمومی و اجتماعی واگذاری مجموعه به اداره کل میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی امور موزه داری و حفاظت از آثار تاریخی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: در صورت انتخاب و اختصاص این مجموعه تاریخی به میراث فرهنگی استان، این اداره کل می‌تواند از مقررات و قوانین تدوین شده با وزارت میراث‌فرهنگی، ضمن شناساندن، حفاظت، احیای یکی از آثار معماری برجسته دوره قاجاریه در استان ایلام استفاده کند.

شریفی بیان کرد: در صورت تملک این اثر تاریخی در یک بازه زمانی کوتاه مدت علاوه بر بهره‌برداری از سوی میراث‌فرهنگی، ضمن واگذاری به بخش خصوصی به هدف برنامه‌ریزی شده برای رونق تولید ملی گامی برای توسعه فرهنگی و صنعت گردشگری استان برای این مجموعه در نظر گرفت.

او ادامه داد: کاخ فلاحتی شهر ایلام به شماره ثبت ۱۷۵۰ مورخ یکم فروردین ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111600982

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha