اعلام آمادگی ترکیه برای معرفی صنایع‌دستی خراسان شمالی

سرکنسول جمهوری ترکیه در خراسان رضوی آمادگی خود را برای معرفی صنایع‌دستی خراسان شمالی در کشور ترکیه اعلام کرد و گفت: صنایع‌دستی منطقه خراسان شمالی خصوصاً در حوزه فرش و گلیم بسیار غنی و قابل‌توجه است که باید به‌درستی در کشور ترکیه معرفی شود تا توسعه اقتصادی و درآمد پایدار را برای مردم منطقه به‌ویژه زنان به دنبال داشته باشد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، رو یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه نشستی در خصوص معرفی و تشریح ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری خراسان شمالی با حضور سرکنسول جمهوری ترکیه در خراسان رضوی با هدف معرفی استان، جاذبه‌ها، جذب سرمایه‌گذار مراودات و برنامه‌های مشترک فرهنگی برگزار شد.

در این نشست سینان جم باش سرکنسول جمهوری ترکیه در خراسان رضوی آمادگی خود را برای معرفی صنایع‌دستی خراسان شمالی در کشور ترکیه اعلام و افزود: صنایع‌دستی منطقه خراسان شمالی خصوصاً در حوزه فرش و گلیم بسیار غنی و قابل‌توجه است که باید به‌درستی در کشور ترکیه معرفی شود تا توسعه اقتصادی و درآمد پایدار را برای مردم منطقه به‌ویژه زنان به دنبال داشته باشد.

سرکنسول جمهوری ترکیه در خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه فرش و گلیم نمادهای مشترکی بین ترکیه و ایران وجود دارد، بنابراین وظیفه خود می‌دانم در بحث فرهنگی و صنایع‌دستی هر کمکی نیاز باشد انجام دهم تا رونق اقتصادی را برای منطقه به دنبال داشته باشد.

در ادامه علی مستوفیان، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی اظهار کرد: دو کشور ترکیه و ایران از نظر فرهنگی، اجتماعی و معماری اشتراکات ارزشمند بسیاری دارند که باید بتوانیم با برنامه‌ریزی از آنها حفاظت و نگهداری کنیم.

او خراسان شمالی را مهد پرورش اسب اصیل ترکمن خواند و گفت: اسب به‌عنوان یکی از حوزه‌های مهم گردشگری تندرستی در استان به شمار می‌رود به همین دلیل در همین راستا آمادگی خود را در خصوص پرورش و صادرات اسب و توسعه گردشگری تندرتی در کشور ترکیه اعلام می‌کنیم.

مستوفیان با بیان اینکه ترکیه در حوزه گردشگری پیشرو است آمادگی آن را داریم زمینه‌های حمایتی را بری سمایه گذاران کشور ترکیه برای ایجاد هتل‌های پنج‌ستاره و مجتمع‌های گردشگری و تفریحی فراهم کنیم، ادامه داد: برنامه‌های ما برای توسعه صنعت گردشگری در استان خراسان شمالی و همکاری‌های مشترک با کشور ترکیه در حوزه حیات‌وحش، اکوتوریسم، اسب، فرش و گردشگری تندرستی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

در ادامه نشست علی‌اکبر وحدتی باستان‌شناسی اداره کل میراث‌فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به ظرفیت تاریخی استان اظهار کرد: ۹ کاروان‌سرا در مسیر راه ابریشم در استان وجود دارد که همه آنها ضمن اینکه قابلیت بالای پژوهشی دارند قابلیت سرمایه‌گذاری هم در آنها وجود دارد و علاوه بر این‌ها سایت‌های باستان‌شناسی خیلی مهمی داریم که در مسیر ارتباطی قرار دارند که قابلیت ایجاد سایت موزه دارند و می‌توانند مراکز توریستی خیلی مهمی باشند.

او افزود: باتوجه‌به ظرفیت بالای خراسان شمالی در بحث باستان‌شناسی می‌توان با تشکیل تیم‌های مشترک با دولت ترکیه و باستان‌شناسان ترک در بحث مرمت و کاوش، پروژه‌های مشترکی برای ایجاد پارک‌های باستان‌شناسی و سایت باستان‌شناسی در دستور کار قرار دهیم.

وحدتی اظهار کرد: ایجاد پارک باستان‌شناسی مشترک پیشنهاد بسیار خوبی است که پیگیری‌های لازم انجام خواهد شد تا تیم مشترکی را تشکیل دهیم تا در بحث کاروان‌سراها بتوانند همکاری کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402111600996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha