اطلس باستان‌شناسی دهلران ایلام در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رونمایی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام از رونمایی اطلس جامع باستان‌شناسی شهرستان دهلران در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، فرزاد شریفی مدیرکل استان امروز ۲۱ بهمن‌ماه با اعلام این خبر اظهار کرد: اطلس باستان‌شناسی شهرستان دهلران که در راستای بررسی و شناسایی مناطق بخش زرین آباد و میمه این شهرستان است در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران رونمایی می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام افزود: اطلس باستان‌شناسی شهرستان دهلران منجر به تهیه مستندات و اطلاعات آثار تاریخی مناطق مذکور در قالب تهیه پرونده ثبتی ، نقشه برداری، جانمایی آثار بر روی نقشه باستان شناسی و .. شده است.

شریفی تصریح کرد: شهرستان دهلران در جنوب استان ایلام قرار دارد، این شهرستان به واسطه موقعیت مکانی و جغرافیایی خاص از ویژگی‌های زیستی مساعدی بهره می‌برد، چند پدیده طبیعی مهم و تاثیرگذار بر جغرافیای محیطی این مکان از جمله وجود رودخانه‌ها، دشت‌ها، کوه‌ها و … شرایط ویژه و منحصر به فردی را پدید آورده‌اند که طی هزاران سال الگوهای استقراری این منطقه را تحت تاثیر قرار داده‌اند.

او با بیان اینکه طی بررسی‌های باستان شناسی در شهرستان دهلران مجموعاً ۵۹۶ مکان باستانی شناسایی شد، ادامه داد: چگونگی توزیع استقرارگاه‌ها و تحلیل الگوهای استقراری مکان‌های باستانی هر دوره حکایت از پیوست فرهنگی و تداوم استقراری مکان‌های باستانی این منطقه از دوره پارینه سنگی تا عصر حاضر دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام عنوان کرد: نیاز به چگونگی تجزیه و تحلیل این اطلاعات و برنامه ریزی در راستای مدیریت دقیق، اصولی و علمی به منظور پیشبرد برنامه ثبت جهانی منظر فرهنگی این منطقه زمینه ایجاد بانک اطلاعات باستان‌شناسی دهلران را فراهم آورد و تجزیه وتحلیل‌های باستان‌شناسی، سامان‌دهی به وضعیت آثار باستانی منطقه بر مبنای اولویت‌ها، برنامه‌ریزی برای ثبت جهانی، تهیه و تولید اطلس باستان‌شناسی و نقشه‌های باستان‌شناسی از جمله فعالیت‌های حاصل از ایجاد بانک اطلاعات است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112101334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha