تثبیت ‌قسمت‌های فوق بحرانی سازه‌های آبی‌تاریخی شوشتر

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: مطالعات متعددی درخصوص بازسازی و مرمت سازه‌های جهانی آبی شوشتر صورت گرفت و درحال حاضر تثبیت قسمت‌های فوق بحرانی کار انجام شده است.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدحسین ارسطوزاده چهارشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲  در حاشیه برگزاری هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران اظهار کرد: از دهه ۶۰ و حتی دهه ۵۰ قسمتی از محوطه آسیاب‌های شوشتر در حال ریزش و فرسایش بوده و همیشه این دغدغه مطرح بوده است که در واقع اگر این قطعه‌سنگ‌ها جدا شوند و همچنین از دیوارها به نهر گرگر فرو بریزند، چه میزان خسارت‌هایی را به‌ آسیاب‌ها و عناصر معماری که در پایین‌دست وجود دارد وارد می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان با اشاره به ریزش این تخته‌سنگ‌های بزرگ از دیوار بیان کرد: ارتفاع این دیوارها نزدیک به ۳۰ متر است و طی بررسی‌هایی که داشتیم به احتمال زیاد  ریزش این قسمت از آسیاب‌ها و دیواره باعث می‌شد که بخش‌هایی از نهر گرگر هم مسدود و نظام آبی این قسمت برای همیشه  مختل  و مخدوش شود.

او افزود: با  شکست‌ها و تخریب‌هایی که در آبراه‌های زیرزمینی که آب را تقسیم یا تسهیم می‌کنند یعنی در واقع به چرخاب‌های پایین‌دستی سهم‌بندی می‌کنند، چنانچه این تخریب‌ها صورت می‌گرفت، شاید برای همیشه این نظام آبی را از دست می‌دادیم و علاوه بر آن نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ خانه که بر فراز این دیوار قرار داشتند و در معرض تخریب بودند نابود می‌شدند و تلفات جانی نیز بدنبال می‌داشت.

ارسطوزاده با بیان این‌که موضوعات یاشده، شاید خواب را از چشم کارشناسان، مدیران و مسئولان گرفته و سال‌ها دغدغه بود که این استحکام‌بخشی انجام بگیرد و درعین حال نیز ساختار این اثر حفظ شود افزود: حساسیت‌های ویژه‌ای از این حیث وجود داشت که ما بتوانیم همه شرایط رو یک‌جا به‌جا بیاوریم؛ ضمن این‌که  سازه را نیز تثبیت کنیم.

او با اشاره به این‌که مطالعات متعددی درخصوص بازسازی این اثر صورت گرفت بیان کرد: باتوجه به این‌که اثر ترکیبی بود از سازه، مهندسی آب و و مرمت، موضوع در دفتر فنی و معاونت میراث وزارتخانه مطرح شد و در نهایت با کسب راهنمایی از چندین مشاور ذیصلاح که تجارب بین‌المللی داشتند، پیگیری‌ها انجام گرفت و باتوجه به ابعاد وسیع دیوار ریزشی به نوعی باید از علوم و فنون تثبیت در سازه‌های هیدرولیکی مدرن امروز هم بهره‌ای می بردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان گفت: در نهایت ترکیب این‌ها منجر به طرحی شد که همه مراحل مصوب را داشت؛ یعنی در هیئت راهبردی پایگاه که بعد از تهیه طرح توسط مشاور در هیئت راهبردی، در شورای فنی امور پایگاه‌ها که عالی‌ترین مرجع تخصصی نظارت بر امور اجرایی و فنی در پایگاه‌ها است مصوب شد.

او در ادامه گفت: خوشبختانه در بزنگاه ریزش این بنا و در اثر فرسایش که تسریع شده بود دوربین‌هایی را به صورت دائم و ثابت کارگزاری کرده بودیم که لحظه به لحظه ریزش دیواره مانیتور می‌شد و ما شاهد ریزش این دیواره بودیم که به ناچار همه شرایط و تأمین اعتبار آن صورت گرفت؛ هرچند کار به لحاظ اجرایی و مالی بسیار سنگین است اما خوشبختانه زیر نظر کارشناسان مریوط درحال انجام است و مراجع تخصصی وزارت‌خانه نظارت دائم دارند  و در نهایت هم با مصالح همرنگ و همگون لایه نهایی که لایه طبیعی است روی این بدنه اجرا می‌شود تا حالت مصنوعی نداشته باشد و به حالت طبیعی خودش نزدیکتر باشد.

ارسطوزاده با بیان این‌که در حال حاضر تثبیت قسمت‌های فوق بحرانی کار انجام شده است افزود: ما نگرانی خاصی از بابت این‌که قسمت‌های بحرانی دچار ریزش شود نداریم. همچنین مابقی ۴۰۰ متر ادامه را باید زمان بیشتری صرف کرد تا مطالعات انجام شود و به طرح‌های متناسبی برسیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112601875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha