‌شعار جشنواره «سرو سیمین» کاملا درست انتخاب شده است / نسل امروز باید پیشکسوت صنایع دستی را در حال کار ببیند

یک کارشناس هنری و استاد دانشگاه گفت: شعار جشنواره «سرو سیمین» در هشتمین دوره کاملا درست انتخاب شده است و از مضمون خوبی برخوردار است در حقیقت نسل امروز باید پیشکسوت صنایع دستی را در حال کار ببیند.

فاطمه سیدی، کارشناس هنری، استاد دانشگاه صداوسیما و دارنده مدرک دکتری دوخت های سنتی ایران، در گفت وگو با میراث آریا درباره شعار این دوره از جشنواره سروسیمین «پیوندنسلی، پاسداشت هویت در پهنه ی جهانی» بیان کرد: این شعار به پیوند بین نسلی بین اساتید پیشکسوت و نسل فعلی اشاره می کند. شعار بسیار خوبی انتخاب شده است و مضمون خوبی دارد. بسیارموافق این دیدگاه هستم. خیلی از بچه های دهه هشتاد و نود چیزی درباره وجوه مختلف فرهنگی ایران نمی دانند. توصیه می کنم در راستای این شعار بچه های مدرسه ای را برای بازدید از نمایشگاه بیاورند تا ضمن آشنایی با هنر اصیل ایرانی، اساتید حوزه صنایع دستی را در حال کار ببینند. سوال بپرسند و بدانند در راه موفقیت در عرصه هنر باید عمری را گذاشت. این اقدام خروجی ودستاورد بسیار خوبی برای جشنواره خواهد داشت. کشور ما منبعی عظیم از هنرهای اصیل را در خود جای داده و مقاصد گردشگری فراوانی دارد و باید نسل امروز را به سمت وسوی شناخت وآگاهی در این راه سوق داد.

وی ادامه داد: اگر غرفه های فروش صنایع دستی با قیمت مناسب در اختیار هنرمندان قرار بگیرد؛ صنایع دستی با قیمت مناسب تری توسط تولیدکننده به دست مصرف کننده می رسد. مثلا شرکت های بزرگ یا برای مثال تولیدکننده های برتر حوزه فرش(مثل فرش عظیم زاده)، هنرمندان نوپا در سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان یا شهرهای دیگر را در این راه حمایت کنند. این افراد توان حمایت از هنرمندان را دارند.

او ضمن اشاره به لزوم تهیه بانکی اطلاعاتی ازهنرمندان صنایع دستی، افزود: با وجود بانک اطلاعاتی هنرمندان، تمامی اطلاعات درباره برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی توسط هنرمند، میزان تولید، فروش و دیگر اطلاعات او در دسترس متولیان این حوزه خواهد بود. با وجود این بانک اطلاعاتی و دسترسی به اطلاعات هنرمندان این عرصه، برخی افراد به صورت مکرر در نمایشگاه های مختلف حضور نمی یابند، در حالی که برخی دیگر خانه نشین هستند.

  این هنرمند در ادامه تاکید کرد: هزینه های بسیاری برای جشنواره سروسیمین می شود، هنرمندان، اساتید و بزرگان بسیاری در این نمایشگاه حضور پیدا می کنند و باید نهایت بهره را از حضورشان برد تا جشنواره خروجی و دستاورد داشته باشد. اگر زمینه ای برای بازدید مدارس از این نمایشگاه فراهم شود اقدامی بسیار شایسته خواهد بود.

سیدی در پایان درباره جایگاه رشته تخصصی خود در جشنواره صنایع دستی سروسیمین گفت: خیلی خوب به این رشته پرداخته می شود. امیدوارم به رشته دوخت های تخصصی و سوزن دوزی در دانشگاه ها بیشتر بها داده شود و پررنگ تر شود. دوخت های سنتی باید روی لباس ها کاربردی شوند و تنها محدود به کار روی بقچه و رومیزی نباشند. وقتی این هنر روی لباس پیاده شود قطعا زیباتر است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402112902144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha