تجلیل از دانش‌آموزان و معلمان نمونه و فعال حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی

مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره سرو سیمین و اهدای دیپلم افتخار و هدیه نقدی به ۵ برگزیده در حوزه کودک و نوجوان و دانش آموزی ‌و اهدای دیپلم افتخار و هدیه نقدی به یک معلم یا مربی نمونه در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره سرو سیمین و اهدای دیپلم افتخار و هدیه نقدی به ۵ برگزیده در حوزه کودک و نوجوان و دانش آموزی ‌و اهدای دیپلم افتخار و هدیه نقدی به یک معلم یا مربی نمونه در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی شنبه ۲۸ بهمن ماه ساعت ۱۸ با حضور خانم ویدا توحدی، دییر علمی جشنواره؛ فرزاد اوجانی، مدیرکل بازاریابی و تجاری سازی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛ آقای عباس بیات، مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای وکاردانش استان تهران و حضور دانش آموزان در سالن ۳۰۰ نفره برج آزادی برگزار شد.

در ابتدای برنامه، حسین عباسی با اشاره به اینکه هشتمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی دوسالی است که بین المللی شده است، بیان کرد: این جشنواره سه روز برگزار می شود که هر روز به یک نام نام گذاری شده است؛ امروز، روز کودک و نوجوان، فردا روز دانشجو و پس فردا روز کسب وکارهای این حوزه است.

وی افزود: به این دلیل نام کودک و نوجوان را اولویت قرار دادند که این جشنواره میراث فرهنگی و صنایع دستی و خلق آثاری است که از قرن‌ها پیش متعلق به سرزمین ما بوده و متعلق هم خواهد بود. همینقدر بدانیم که از ۴۰۰ مورد صنایع دستی که در جهان ثبت شده، ۲۹۹ تای آن به اسم ایران است. به قول دکتر عمادی، دبیر اجرایی جشنواره؛ صنایع دستی با انسان حرف می زدند، فقط کافی است آدم با عشق و قلب و روحش آن را ببیند.

عباسی همچنین ادامه داد: چکیده از قطرات صنایع دستی و میراث فرهنگی ایران در قالب جشنواره ای در برج آزادی به نمایش گذاشته شده است و به مردمی که از آن آگاهی ندارند، معرفی می شود. مسئولیت این میراث ارزشمند بسیار سنگین است؛ بنابراین مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر خود واحب دانستند از نسلی شروع کردند که قرار است وارثان این میراث بزرگ هستند.

صنایع دستی حرف زدنی نیست؛ دیدنی است

ویدا توحدی، دبیر علمی هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی در ادامه مراسم بیان کرد: در ابتدا باید سپاسگذار خانم مریم جلالی، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور باشیم که به دلیل کسالت در جمع ما نیستند و این برنامه به پشتکار و همت ایشان برگزار می شود. در ادامه از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تشکر می کنم که بسیار حامی حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور هستند. خانم دکتر جلالی هروقت که از جلسه شورای معاونان برمی گردند، می گویند که جناب وزیر نسبت به گذشته که شاید این حوزه را هم وزن و همراه دو معاون دیگر نمی دانستند، بسیار متعصبانه از حوزه صنایع دستی و هنزهای سنتی دفاع کرده و به فکر توسعه این حوزه هستند.

دبیر علمی هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی اشاره کرد: روز ابتدای نمایشگاه صنایع دستی همزمان با جشنواره برگزار می شود. ما اینجا داریم شما را برای نسل آینده صنایع دستی آمده می کنیم و شما نیز به ما این کمک را می کنید که در کنار پدران ومادران و کسانی که عاشق صنایع دستی هستند؛ تولیدکننده و فعالان آینده ما را بسازید. هرکدام از ما متعلق به یک منطقه جغرافیایی این کشور هستیم و صنایع دستی هر منطقه جغرافیایی نیز خاص آن خطه است.

وی همچنین عنوان کرد: این مجموعه ای که در برج آزادی به نمایش گذاشته شده و دیروز افتتاح شد، پرچم این شهرها وروستاها توسط جوانان ما از مقابل مهمانان خارجی ما عبور کرد.
صنایع دستی حرف زدنی نیست، دیدنی است؛ تلاش کردیم قطره ای از آن چه که داریم را به شما نشان بدهیم. خوشحالم که امروز نعدادی مفتخر در این رویداد داریم و خوشحالم که به عنوان نماینده خانم دکتر جلالی در جمع شما هستم.

در ادامه ستایش رازنهان، نوازنده دوتار از خراسان شمالی اجرای نک‌نوازی داشتند. سپس، آقای عباس بیات، مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای وکاردانش استان تهران بیان کرد: ما هم بتوانیم با این جنس از برنامه و اقدامات در این شادی سهمی باشبم و بتوانیم به بهترین نحو از ایام شعبانیه استفاده کنیم. وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعاملات خوبی را با وزارت اموزش و پرورش داشتند و در چند روز گذشته در بحث کردشگری و همچنین حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی هماهنگی و همکاری هایی انجام شده است که برکات آن برای مردم قابل استفاده است.

وی افزود: نکته ای مهمی که درباره جشنواره که وجود دارد؛ شعار هوشمندانه این رویداد است. اگر بخواهم به زبان معلمی  درخصوص تحقق این شعار بدون حضوز آموزش و پرورش و هنرجویان توانمند هنرستانی بعید است.

واقعیت این شعار این است که ما به هیچ وجه نمی توانیم میراث دستی مان را که بخشی از هویت جمعی و افتخارات وتمایزهای ما با سایر ملت ها است را بدون توجه به سرمایه دست حفظ کنیم.

به گفته بیات، این عناصر نشان از یک تفکر و دوق بالا در نسل ایرانی و کشور ایران است. حتی اگر دشمنان فرصت پیدا کنند می‌توان با این عناصر که هرکدام الهام بخش یک تفکر ونماد از یک نوع نگاه به زندگی است، عمل کرد. در قسمت هایی که با ما هجمه می سود، عناصر آن در تضاد با نمادهای ما است. باید اذعان کرد آن چه که ما در صنایع دستی و هنرهای سنتی داریم، نشان از یک جهان بینی خاصی است که ایرانی ها دارند و یک رابطه بسیار متعادلی است که با سایر بخش های زندگی برقرار می شود.

مدیر کل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای وکاردانش استان تهران تاکید کرد: انتقال این کار با هنرجویان هنرستانی شدمی است و این حرکت راهبردی است که امیدوارم ادامه پیدا کند و هرساله دقیق تر و عمیق تر به عنوان بخش اصلی نه بخش فرعی برگزار شود. باید به این جشنواره وزین کمک کنیم تا ظرفیت ها و توانمندیهای عظیمی که در دانشجویان و هنرجویان وجود دارد به منصه ظهور برسد. همچنین گروه دختران هنرستان موسیقی رهروان زینب در ناحیه ۷ مشهد اجرای موسیقی داشتند.

در پایان مراسم نیز از خانم زهرا شهیدی و سمیه سادات عقیلی به عنوان معلم های نمونه و خانم الهه خانی در رشته قلم زنی و آقای عرفان فلاح در رشته منبت چوب به عنوان دانش آموزان نمونه قدردانی شد.

همچنین برگزیدگان جشنواره صنایع دستی فجر و هنرهای سنتی سروسیمین ۸ به ترتیب خانم سیمین عبداللهی، دانش آموز ممتاز در حوزه گلیم سیرجان، خانم نگین شراره در رشته گل و مرغ و آقای علیرضا مصلح در رشته منبت چون معرفی شده و مورد تجلیل قرار گرفتند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402113002259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha