احیای هنرهای سنتی با حضور اساتید پیشکسوت صورت می‌گیرد/ تسخیر آینده هنر با هوش مصنوعی

یک پیشکسوت گفت: شیوه آموزش استاد- شاگردی یعنی درهم تنیدگی مقام استاد و دانشجو، هر دو با هم به اوج می‌رسند و استاد در پرتو آموزش به شاگرد ارتقاء می‌یابد و باید شاگرد آموزش دیده و ارتقاء یابد.

به گزارش میراث آریا، ایران نشست هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر(سرو سیمین ۸ ) با حضور دکتر سجاد محمد یارزاده، رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی، ایرانی، استاد فرشچیان، دکتر محمدعلی رجبی، دکتر رضا نقی زاده مدیر کل برنامه ریزی درسی وزارت علوم، دکتر مهدی خانکه عضو هیات علمی گروه هنر اسلامی دانشگاه استاد فرشچیان، دکتر محمد رضا قربانی پارام عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه استاد فرشچیان، استاد صفر سامی هنرمند تالار خاتم مجلس شورای اسلامی و دارای نشان درجه یک هنری در خاتم سازی برگزار شد.

بنا بر این گزارش، در این مراسم دکتر سجاد محمدیارزاده رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان در سخنانی گفت: نظام استاد – شاگردی  ماهیت اخلاق و معرفت، مرام طرز رفتار، گفتار است و مشق نظری و عملی در آن صورت می‌گیرد. یکی از رمزهای نظام و شاگردی تلاش و پشتکار است. با تلاش و ممارست موفقیت به دست می‌آید و برای یادگیری باید تمرین زیادی داشته باشیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: در این روش رابطه استاد و دانشجو تغییر می‌کند، مهارت آموزی به صورت تکنیک‌های مدرن استاد - شاگردی به دانشجو منتقل می‌شود. شیوه ماندگار هنر و تمدن ایرانی که در حال حاضر است در نظام  استاد – شاگردی نیز دیده می‌شود.

نیاز فردای هنر کشور احیای هنرهای سنتی با اساتید پیشکسوت

دکتر محمد علی رجبی نیز عنوان داشت: شیوه آموزش استاد- شاگردی یعنی درهم تنیدگی مقام استاد و دانشجو، هر دو با هم به اوج می‌رسند و استاد در پرتو آموزش به شاگرد ارتقاء می‌یابد و باید شاگرد آموزش دیده و ارتقا یابد.                                               

در ادامه استاد رجبی افزود: در تجلیات خداوند تکرار نیست و همه چیز متفاوت خلق شده است و باید شاگرد گاهی پیشه بگیرد و به مطالب جدید و به کارهای نوآورانه برسد. در نظام آموزش مدرن خبری از این موارد نیست در این چرخه‌ای که در حال حاضر وجود دارد، همه چیز به نمره ختم می شود و زمانی موفقیت و خلاقیت نمود پیدا میکند که  آموزش، تجربه و تولید آثار هنری در کنار هم  قرار گیرد.

دکتر محمد علی رجبی افزود: در نظام آموزش جدید شاگرد شآن ندارد در حالیکه در استاد - شاگردی شان پیدا خواهد کرد شاگرد مخزن رازهای استاد می شود. باطن هنر و فن توسط استاد به شاگرد آموزانده می شود. وشان و صفا از اصول اصلی هنرمندی است. او به رساله بابا شاه اصفهانی در موضوع نظام استاد - شاگردی از هر استادی جویا شوید همچنان شاگرد است ، حقیقت هنر مراد اصلی است. در اصل شاگرد حقیقت را به جان گرفته و استاد به وجود می آورد.

آموزش هنرهای سنتی با منتورینگ اساتید در آینده

دکتر رضا نقی زاده ، مدیر کل برنامه ریزی درسی وزارت علوم؛ یکی از دستاوردهای شورای هنر ، تصویب شیوه نامه نظام استاد شاگرد است. دکترنقی زاده ادامه افزود؛ آینده دانشگاه ها و آموزش 96 درصد تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار می گیرد. در آینده دیگر چیزی به نام استاد امروزی نداریم . چت بات ها جای استاد را خواهند گرفت . شرکت اراکل ،چت بات اراکل از طریق هوش مصنوعی پاسخ داد.

دکتر مهدی خانکه ، عضو هیات علمی گروه هنر اسلامی دانشگاه استاد فرشچیان؛  هشتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر مطلق به دانشگاهیان بوده و مشارکت در این جشنواره حائز اهمیت است.        

دکتر مهدی خانکه در ادامه افزود: آموزش به دانشجویان ظاهر کار است و شاگرد همیشه نیازمند تدریس استاد است و در مرحله عالی از دانشجویان خواست به کیفیت بپردازند و فقط به کمیت نپردازند و در آموزش به ارتقای کیفیت پرداخته و هنرهای سنتی را زنده نگه دارند.

دکتر محمد رضا قربانی پارام، عضو هیات علمی گروه معماری داخلی دانشگاه استاد محمود فرشچیان؛ نظام استاد شاگردی در دوران مدرن مغفول بوده است و به نظر می رسد در انتقال دانش و آموزش آکادمیک بین المللی امروز، از توجه به آموزش و سنجش اخلاق حرفه ای غفلت شده است. قطعا از مفاهیم پایه در شیوه استاد- شاگردی آموزش اخلاق حرفه ایی بوده و استاد فقط به مهارت و دانش علمی شاگرد توجه نداشته و رکن سوم آموزش استاد، اخلاق انسانی و حرفه ایی بوده که بدون آن هنرجو به جایگاه و شرایط کار و فارغ اتحصیلی نمی رسیده است. با توجه به نگاه محوری برای احیا این سیستم آموزشی در دانشگاه استاد فرشچیان در پی احیا اخلاق حرفه ای و مهارت فنی و اجرایی در هنر جویان علاوه بر مبانی علمی و نظری هنر هستیم. و در جهت رفع کمبود مهارت فنی و عدم آموزش اخلاق حرفه ایی تلاش خواهیم کرد.

استاد صفر سامی نیز در این نشست تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید هنرمندان و نام‌آور تربیت کنند و دانشجو یا هنرجو می‌بایست سالها تلاش و کار کند تا به خروجی مطلوبی برسد و متاسفانه در دانشگاه‌ها به علت نبود زمان و صرفا مباحث تئوری این خروجی حاصل نمی‌شود  و ما در شیوه نظام استاد شاگردی استاد پرورش داده و هنرمند متعهد تربیت می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402113002313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha