لزوم برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی در تهران

فعال حوزه صنایع دستی در بخش مجسمه سازی با شیشه معتقد است: برگزاری نمایشگاه دائمی صنایع دستی برای گردهمایی هنرمندان فعال این حوزه و نمایش آثار و محصولات صنایع دستی سراسر کشور بسیار موثر است و دیگر هنرمندان نگران تمام شدن مهلت نمایش آثارشان نیستند.

محمود فدایی، فعال حوزه صنایع دستی در بخش مجسمه سازی با شیشه که در هشتمین دوره جشنواره سروسیمین حضور دارد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری میراث آریا درخصوص تاثیر برگزاری جشنواره در روند معرفی این میراث ارزشمند به مردم بیان کرد: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی، اقدامی خوب، مثنر ثمر و کاربردی است؛ در شرایطی که هنرمندان نیاز به حمایت دارند، برگزاری این رویداد در دیده شدن فعالیت هایشان گامی موثر خواهد بود.

وی افزود: بسیاری از مردم با هنر و هنرمندان صنایع دستی نقاط مختلف ایران آشنایی ندارند. مخصوصاً حوزه ما که کار مجسمه سازی شیشه به طور سنتی و همچنان با دستان هنرمندان شکل گرفته و انجام می شود. در کشور بسیاری از مردم با این هنر و این دست فعالیت ها آشنایی ندارند و فکر می کنند این مجسمه ها به صورت قالبی ساخته شده است در صورتی که اینگونه نیست. این هنر باید به طور کامل در نمایشگاه های صنایع دستی و هنرهای سنتی با حضور گسترده مردم به نمایش گذاشته شود تا به مردم و دیگر فعالان این حوزه شناسایی‌ شود.

فدایی با اشاره به معرفی فعالیت خود و جذب هنرمندان جوان در فعالیت مجسمه سازی با شیشه بیان کرد: ما در حوزه خودمان جزو هنرمندان پیشکسوت محسوب می شویم. در حوزه کاری ما به من دکتری شیشه گری دادند و با توجه به اینکه در موسسه هنرمندان پیشکسوت عضو هستم، گاهی اوقات مدیر موسسه برای هنرمندان نمایشگاه هایی حتی به صورت بین المللی برگزار می کند تا فعالان این حوزه بعد از هر چند وقتی دور هم جمع شده و با یکدیگر تعامل داشته و هنرشان را به مردم نمایش بدهند.

فعال حوزه صنایع دستی در بخش مجسمه سازی با شیشه افزود: ما چند وقت پیش در کاخ سعد آباد نمایشگاه داشتیم و چقدر خوب بود که مردم از فعالیت های حوزه صنایع دستی و هنرمندان خالق آن ها استقبال می کردند و می آمدند تا از نزدیک با این آثار آشنا شوند.

وی همچنین بیان کرد: چندی پیش ما کارگاهی با کوره و تجهیزات لازم کاری به همراه 30 الی 40 هنرجو و کارآموز علاقه مند داشتیم که کارمان را به آن ها آموزش می دادیم تا ضمن آشنایی با این حوزه از صنایع دستی، انگیزهای برای شروع فعالیت شان در این بخش باشد اما بنابر شرایطی جمع شد. چقدر خوب می شود اگر الان به ما فضایی برای برپایی کارگاه و برگزاری کلاس های آموزشی برای علاقه مندان به این هنر بدهند تا مردم نیز ضمن شرکت در کلاس ها با این هنر ملی و جهانی آشنا شوند.

فدایی با اشاره به ایجاد علاقه مندی به صنایع دستی در جوانان و افزایش مشارکت حضور آن ها در این رویدادها گفت: با کمی حمایت و ایجاد انگیزه 100 درصد این کار شدنی است. چراکه کاری است که مردم در تمام سنین از انجام دادن آن لذت میبرند و دقت و سرعت عمل بالایی لازم دارد خصوصاً ساخت مجسمه حیوانات که باید در 13 الی 14 ثانیه آن را ساخت و اگر زمان بیشتری طول بکشد کار خراب می شود. شغل ما بسیار جذاب است و مردم بسیار از دیدن و انجام دادن آن لذت میبرند و از آن استقبال میکنند.

فعال حوزه صنایع دستی در بخش مجسمه سازی با شیشه با اشاره به درخواست خود از مسئولان مربوطه گفت: درخواست من برگزاری نمایشگاه دائمی صنایع دستی برای گردهمایی هنرمندان فعال این حوزه و نمایش آثار و محصولات صنایع دستی سراسر کشور است که اگر این کار انجام بگیرد بسیار عالی و به نفع هنرمندان خواهد بود؛ چراکه به طور دائمی و در یک محل است و دیگر هنرمندان نگران تمام شدن مهلت نمایش آثارشان نیستند و مردمی که از این جشنواره بازدید میکنند نیز میتوانند با معرفی آن به دیگران به نوعی تبلیغات نیز برای آن انجام دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120100026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha