حضور خراسان رضوی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران چندجانبه و هدفمند بود 

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: حضور خراسان رضوی در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران چندجانبه و هدفمند و با اولویت گردشگری زیارت بود.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، یوسف بیدخوری با بیان این مطلب افزود: غرفه خراسان رضوی در زمینی به مساحت ۶۰۸ متر مربع در سالن ۳۸B نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران که از ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ الی ۲۶ بهمن ۱۴۰۲ در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و با به نمایش گذاشتن ایوان و گنبد طلای حرم مطهر رضوی جلوه زیبایی را در معرض دید تماشاگران قرار داد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: اگرچه غرفه استان با توجه به سیاست های ابلاغی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خصوص مقاصد زیارتی دارای محتوا و موضوع زیارتی بود ولی به گردشگری پزشکی، گردشگری شهری، گردشگری تاریخی و فرهنگی، گردشگری ورودی و گردشگری مبتنی بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی و گردشگری روستایی و توجه ویژه‌ای شده بود.

بیدخوری یادآور شد: با توجه به حضور فعال و استقرار تجهیزات پزشکی بیمارستان رضوی  با بیش از ۱۰۰ مترمربع فضا در مجاورت در ورودی غرفه استان نشانگر توانمندی‌های ویژه استان در حوزه گردشگری سلامت بود و استقبال و مشارکت بازدیدکنندگان از این بخش از غرفه استان مثال‌زدنی و بی‌نظیر بود.

او تصریح کرد: حضور موسسه توسعه گردشگری به عنوان موسسه وابسته به سازمان همیاری شهرداری های استان که با حضور شهرداری های شهرستان های استان  با مساحت ۱۵۰ مترمربع در غرفه استان حضور پیدا کرده بود نشانگر اهمیت نقش شوراهای شهر و شهرداری ها در توسعه گردشگری شهری و ایجاد زیرساخت های لازم در این زمینه بود.

معاون گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: حضور شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری فعال در حوزه گردشگران ورودی که با دعوت از شرکای خارجی خود از کشورهای همسایه خصوصا عربستان، بحرین و عمان در غرفه حضور داشتند، موجب پویایی و تعامل هرجه بیشتر بازدیدکنندگان شده بود حضور تعدادی از هتل‌ها و شرکت‌های خدمت مسافرتی فعال در زمینه رزرواسیون واحدهای اقامتی، برگزاری تورهای داخلی و خارجی و تورهای ورودی و شرکت‌های تجهیز هتل و همچنین  شهرستان‌های تربت حیدریه با معرفی مراحل تولید ابریشم و زعفران در زمینه گردشگری کشاورزی  و معادن عقیق و طلا در حوزه ژئوتوریسم و کاروانسراهای تاریخی در حوزه تاریخی و فرهنگی فعالیت داشتند.

بیدخوری تاکید کرد: در غرفه شهرستان فریمان با معرفی کاروانسراهای تاریخی فریمان، سنگ بست و مقبره ارسلان جاذب، سد فریمان و... در زمینه معرفی جاذبه‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و کشاورزی این شهرستان فعالیت داشتند.

او افزود: حضور معاونان و کارشناسان تخصصی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان رضوی در بیش از شش کارگاه آموزشی به عنوان مدرس ، نشان از توجه استان به موضوع آموزش‌های تخصصی گردشگری بود.

او ادامه داد: معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری، رونمایی از کتب دیجیتال شهرستان‌های استان، اختصاص کانتر ویژه آستان قدس رضوی، برای معرفی موزه ها و اماکن دیدنی حرم مطهر رضوی کانتر ویژه پایگاه‌های میراث‌فرهنگی برای معرفی کاروانسراهای ثبت جهانی و ملی و کانترهای اختصاصی برای معرفی مشهد به عنوان شهر جهانی گوهرسنگ‌ها و همچنین اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی استان از اهم بخش‌های فعال در غرفه استان در نمایشگاه بود.

او به انعقاد تفاهم‌نامه بین اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با سازمان پسماند شهرداری مشهد و جامعه حرفه ای هتلداران استان اشاره کرد و گفت: مشارکت در زمینه کاهش اثرات مخرب زیست محیطی و گردشگری سبز از دیگر دستاوردهای این نمایشگاه بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی تصریح کرد: معرفی جاذبه‌های مختلف استان در زمینه گردشگری تاریخی و فرهنگی، اکوتوریسم، گردشگری روستایی، عشایری و کشاورزی در قالب کلیپ‌های دیجیتال و از طریق ویدئووال‌های مستقر در غرفه به نمایش در می‌آمد که مورد اقبال بازدیدکنندگان قرار می‌گرفت.

او افزود: تعدادی از غرفه‌های استان خراسان رضوی در قالب هتل، شرکت‌های کارگزار، شرکت خدمات مسافرتی، تجهیزات هتلی و نرم‌افزارهای گردشگری به صورت جداگانه در سالن های تخصصی نمایشگاه حضوری فعال داشتند که توجه به موضوع گردشگری سبز در زمینه تولید ملزومات یک بار مصرف هتلی و توجه به تجزیه‌پذیری و بازیافت مواد مورد استفاده و همچنین استفاده از هوش مصنوعی در تولید نرم‌افزارهای هتلی جزو ابتکارات بخش خصوصی خراسان رضوی در حوزه گردشگری بود.

بیدخوری یادآور شد: غرفه استان خراسان رضوی مورد بازدید ویژه مقامات عالی داخلی و خارجی از جمله وزرای راه و شهرسازی و نفت، سفیر عربستان سعودی در تهران، معاونین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، معاونان وزارت بهداشت و درمان، استاندار خراسان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسا و اعضای شورای شهر و شهرداران شهرستان‌های استان  مدیران ارشد سایر دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور، فعالان گردشگری در بخش خصوصی، دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه گردشگری قرار گرفت و در خصوص مسائل و مشکلات و نحوه تعاملات و همکاری‌های مختلف مذاکرات لازم صورت گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120100044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha