جایگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به عنوان سوغات و هدیه فرهنگی در جشنواره فیروزه تقویت شود

مشاور معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی کشور با اشاره به برگزاری جشنواره فیروزه گفت: جایگاه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به عنوان سوغات و هدیه فرهنگی در جشنواره فیروزه تقویت شود.

به گزارش میراث آریا، فرزاد رشیدی با اشاره به این که نقش گردشگری در سوغات بسیار مهم است، عنوان کرد: نقش گردشگری باید همراه با ترویج صنایع‌دستی باشد اما فکر می‌کنم یکی از ارگان‌هایی که در خصوص سوغات تا اندازه‌ای موفق بوده، وزارت ارشاد است.

مشاور معاون صنایع‌دستی کشور تصریح کرد: جشنواره فیروزه وزارت ارشاد که طبق تقویم منظمی برگزار می‌شود،‌ در خصوص انتخاب کالاهای فرهنگی است و آثار متنوع و زیادی را دریافت می‌کند، اما اگر بخشی از این کالاهای فرهنگی را با رویکرد هویت‌محور صنایع‌دستی و گردشگری و با اشاره به نقش در نظر بگیرند، در این جشنواره بخش سوغات نیز راه‌اندازی می‌شود که محور آن هویت‌بنیان بودن آن طبق سیاست‌های معاونت صنایع‌دستی خواهد بود.

او با تاکید بر این که در بخش سوغات ارزش‌های متمایز و ممتاز فرهنگی هر منطقه باید مورد توجه باشد،‌ گفت: اگر سوغات را یادآوری‌کننده مقصد سفر بدانیم و هدیه فرهنگی در نظر بگیریم،‌ این که به کدام مقصد گردشگری و کدام نقطه سفر می‌کنیم سوالی است که سوغات می‌تواند پاسخگوی آن باشد.

رشیدی با اشاره به این که هر مقصد شایستگی درونی دارد که این شایستگی‌ها مربوط به همان مقصد است، بیان کرد: شایستگی‌های فرهنگی،‌ مقاصد را از یکدیگر جدا می‌کنند پس بدون شک صنایع‌دستی از مهمترین این شاستگی‌هاست.

او با اشاره به بخش فرهنگی سوغات نیز گفت: سوغات در حوزه‌های متعددی از جمله اقلام کشاورزی، شیرینی‌جات و غیره محسوب می‌شود اما زمانی که بعد فرهنگی این کالا را در نظر بگیریم با صنایع‌دستی مواجه می‌شویم که اهمیت بسیار ویژه‌ای در مقوله سوغات دارد.

این مسئول به تجربه‌های جهانی موفق در حوزه سوغات مانند ایالت متحده آمریکا با درآمد ۱۷ میلیارد دلار ناشی از فروش سوغات اشاره و تصریح کرد: هند یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در حوزه اکوتوریسم است و توجه به جامعه محلی و خرید از جامعه محلی از مهم‌ترین بخش‌های این نوع گردشگری به شمار می‌رود که هند نیز در این باره تجارب موفق قابل توجهی دارد.

او با اشاره به این که در مقوله سوغات به دنبال بازاریابی به روش‌های پیشین نیستیم،‌ خاطرنشان کرد: در سوغات نیازهای گردشگر آن‌گونه مورد توجه و اولویت نیست چرا که در صورت توجه به رفع نیازهای گردشگران امکان آسیب به هویت و اصالت‌های فرهنگی و طبیعی مقصد را افزایش می‌دهد بلکه در سوغات برروی داشته‌های فرهنگی یک منطقه تاکید می‌کنیم که ناشی از اصالت‌های فرهنگی و بومی آن منطقه است که میتواند با تکنیکهای تفسیر و آگاهی بخشی ذایقه گردشگران را تغییر دهد.

رشیدی بازارایابی سوغات با حفظ هویت فرهنگی آن را مستلزم استفاده از تکینک‌های تفسیر مانند روایت‌گری، داستان‌سرایی، مقیاس،‌ زیباشناسی، آگاهی‌بخشی و... دانست و گفت: در حوزه محصول توجه به شاخص وزن و بسته‌بندی از موارد بسیار مهم سوغات است.

او آژانس‌های مسافرتی را توزیع‌کنندگان سفر دانست و تصریح کرد: آژانس‌های مسافرتی بنگاه‌هایی هستند که سوغات را در بسته‌های سفر خود جای می‌دهند لذا توجه به حوزه تورگردانی و نقش ویژه راهنمایان در این مسیر اهمیت زیادی دارد.

مشاور صنایع‌دستی کشور ادآور شد: در خصوص سوغات آنچه بیش از همه اهمیت دارد مدیریت محلی به جای مدیریت مرکزی و بالادستی است و باید مدیریت این حوزه به مدیریت مقصد محلی و جوامع بومی واگذار شود.

او در پایان ضمن برشمردن اهمیت و نقش ویژه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در جشنواره فیروزه خاطرنشان کرد: جشنواره فیروزه وزارت ارشاد می‌تواند با تبدیل منابع فرهنگی به محصولات و هدیه‌های فرهنگی زمینه تولید و برندسازی سوغات در هر منطقه را به طور متمایز تقویت کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120800341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha