تأیید ارزش‌گذاری ۷۹ اثر غیرمنقول تاریخی در استان فارس

در جدیدترین جلسه شورای ملی ثبت غیرمنقول، ارزش‌گذاری ۷۹ اثر غیرمنقول تاریخی استان فارس تأیید شد.

به گزارش میراث آریا، جلسه شورای ملی ثبت آثار غیرمنقول کشور به منظور بررسی و ارزش‌گذاری پرونده‌های پیشنهادی استان فارس در شهر شیراز به میزبانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، روز دوشنبه هفتم اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار شد. 

در این جلسه اعضای شورای ملی ثبت غیرمنقول کشور از ۸۸ پرونده پیشنهادی ارائه شده استان فارس، ۷۹ اثر را واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص دادند و ۹ اثر را برای ارزش‌گذاری محلی، حسب تفویض اختیار ثبت با ارزش تاریخی‌فرهنگی به کمیته ثبت غیرمنقول استان عودت داد.   

آثار ارزش‌گذاری شده برای الحاق به فهرست آثار ملی کشور شامل ۱۶ قلعه، ۱۵ تپه و محوطه تاریخی، چهار چهارطاقی، سه اشکفت، یک مسجد، ۱۲ گورستان تاریخی، چهار کتیبه غیرمنقول، شش خانه تاریخی، سه حمام، شش برکه و آب‌انبار، سه بند تاریخی، یک سردرتاریخی، یک عمارت تاریخی با کاربری آموزشی (دبیرستان)، یک کارخانه، یک ساباط و گذر تاریخی، یک بند تاریخی، ۲ عمارت معاصر با کاربری سینما و موزه معاصر است. 

از آثار شاخص ثبت‌ شده می‌توان به موزه گل و مرغ شیراز، دبیرستان ذوالقدر فسا، مجموعه آب‌انبارهای فیشور، غار چهل دخترون جهرم، پل شکسته جدول ترکی کازرون،  چهارطاقی مکویه خنج و خانه قلم فرسا شیراز اشاره کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120800343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha