همکاری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی و شهرداری ارومیه افزایش می‌یابد

با هدف تقویت زیرساخت‌های گردشگری همکاری‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی و شهرداری ارومیه افزایش می‌یابد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، مرتضی صفری ۸ اسفند ۱۴۰۲ در جلسه هم‌اندیشی با مصطفی میلانی، معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه که در محل مدرسه هدایت ارومیه برگزار شد، با بیان اینکه مدرسه هدایت نمونه موفقی از اجرای طرح مولدسازی است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد ریال برای مرمت این مدرسه هزینه شده و به‌زودی به‌عنوان اولین خانه صنایع‌دستی استان افتتاح می‌شود تا به مکانی برای آموزش و معرفی صنایع‌دستی استان تبدیل شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در ارومیه بناهای تاریخی دیگری مانند مدرسه هدایت وجود دارد که با سرمایه‌گذاری و مرمت می‌توان کاربری فرهنگی برای آنها تعریف کرد.

او ادامه داد: مرمت خانه انصاری هم به‌زودی آغاز می‌شود، موزه تاریخ، ورزش و مدرسه نیز در بنای تاریخی ۲۲ بهمن راه‌اندازی می‌شود تا تعداد موزه‌های تخصصی این شهرستان افزایش یابد.

صفری تصریح کرد: با بازدید استاندار از مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه اعتبار ۲۰ میلیارد ریالی برای تکمیل مرمت‌های آن اختصاص یافت و نیز ۱۰۰ میلیارد ریال توسط استانداری برای تبدیل شهربازی قدیمی ارومیه به بازارچه صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است همچنین عمارات دارایی ماکو نیز با دستور وزیر اقتصاد و حمایت‌های استاندار به این اداره‌کل واگذار می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: پروژه تله‌کابین و مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه از جمله دو مطالبه‌ای بود که من در روز معارفه نسبت به پیگیری و حل و فصل آنها تاکید کردم و خوشبختانه پس از ۱۶ جلسه و با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی استان و حمایت استاندار طرح ویژه مطالعه بافت تاریخی ارومیه تهیه و به شورای عالی معماری ارسال شد، در رابطه با پروژه تله‌کابین نیز جلسات مختلفی برگزار شد و نسبت به خلع ید مجری پروژه اقدام شد و در حال حاضر اقدامات اولیه برای جذب سرمایه‌گذار جدید و شروع دوباره پروژه انجام شده است.

او گفت: برای توسعه باید در گام نخست از مرکز استان شروع و برای اجرای پروژه‌های زیرساختی و اقامتی اقدام کرد و عملی شدن این طرح‌ها نیز نیازمند ورود بخش خصوصی و شهرداری ارومیه است.

صفری گفت: ساماندهی مسجد جامع ارومیه یک نمونه موفقی از همکاری‌های بین اداره‌کل و شهرداری ارومیه است که امروزه به پاتوق گردشگران و مردم تبدیل شده و در آن مکان عکس‌های یادگاری‌شان را ثبت می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی اظهار کرد: باید در کمتر از یک ماه باقی مانده به عید نوروز نسبت به نصب تابلو راهنمای میراث‌فرهنگی در اطراف مسجد جامع ارومیه و ایجاد مکانی برای ثبت عکس مردمی اقدام کرد و همچنین برای جداره‌سازی مغازه‌های اطراف میدان امام اقدامات اولیه را آغاز کرد.

او تصریح کرد: با حمایت نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان غربی هم مقرر شده است طبقه فوقانی حوزه علمیه حذف شده و به جای آن طلاب در حجره‌های اطراف مسجد ساکن شوند و نیز به‌زودی درب مسجد جامع از طرف بازار بازگشایی می‌شود.

صفری گفت ساماندهی سرویس‌های بهداشتی سطح شهر نیز یکی دیگر از اولویت‌ها است که در این راستا نیز می‌توان در سطح شهر تابلوهای معرفی سرویس‌های بهداشتی نصب کرد تا گردشگران با مشاهده این تابلوها به‌راحتی به این مکان‌ها دسترسی پیدا کنند.

صفری ساماندهی پارکینگ و سرویس بهداشتی مسجد جامع ارومیه، ساماندهی میدان انقلاب و عدم نصب بنر در این میدان، زیباسازی فضای سبز بنای سه‌گنبد ارومیه، حذف مشاغل کاذب در میدان ولایت‌فقیه، تنظیف و ساماندهی دکه‌های ترمینال شهری، تهیه ۱۰ فیلم معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی و رنگ‌آمیزی تابلوهای میراث‌فرهنگی را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار برای نوروز ۱۴۰۳ برشمرد.

معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه نیز در این جلسه گفت: تنظیف محیط بیرونی بناهای تاریخی و گردشگری، ساماندهی ترمینال‌های شهری و توجه به زیبایی بصری آنها، حذف مشاغل کاذب از جلوی بناهای تاریخی با اولویت خیابان امام، طراحی کیوسک‌های استقرار راهنمای گردشگری، ساماندهی دستفروشان اطراف بناهای تاریخی،ساماندهی بازار تاریخی ارومیه و تملک بناهای تاریخی در اولویت قرار شهرداری ارومیه قرار دارد.
 
مصطفی میلانی اضافه کرد: برای نوروز ۱۴۰۲ در نظر است نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و نوروزگاه در چند نقطه مهم شهر برپا و فیلم‌های معرفی جاذبه‌های تاریخی و گردشگری ارومیه تهیه شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402120800360

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha