پایان ۲ پروژه مرمتی در شهرستان مروست

سرپرست نمایندگی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مروست از پایان مرمت و سامان‌دهی محور برج نقاره‌خانه تا قلعه مروست و مرمت ضلع شمالی قلعه و عمارت شاه‌نشین قلعه تاریخی مروست خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد،  سعیده اکبری با اعلام این خبر افزود: پروژه مرمت محور بافت تاریخی مروست در فاز یک با انجام عملیات کاه‌گل و ازاره بدنه معابر و نیز تعبیه ناودان‌های بشنی از بنای ثبتی برج نقاره‌خانه تا قلعه تاریخی ثبتی مروست به اتمام رسید، همچنین قلعه تاریخی مروست در قسمت شاه‌نشین (بام‌ها) و اتاق‌های ضلع شمالی مرمت و ساماندهی شد.

سرپرست نمایندگی میراث‌­فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان مروست ادامه داد: قلعه مروست را می‌توان شاخص‌ترین اثر تاریخی مروست نامید که با قرارگیری در مرکز بافت تاریخی، شکل‌گیری آن را تحت‌الشعاع خود قرار داده است بطوریکه اکثر بناهای مهم این شهر در حریم و گرداگرد آن واقع‌شده‌اند.

اکبری در ادامه گفت: از ویژگی‌های مهم این قلعه عظیم، دیوارهای بلند و کنگره‌دار به شکل چهارضلعی است که در سه گوشه آن برج‌های بلندی ساخته شده است و از فضاهای داخلی آن می‌توان به هشتی ورودی، شاه‌نشین، اسطبل‌ها و مطبخ و اتاق‌هایی در اطراف اشاره کرد.

این بنای ارزشمند در سال ۱۳۷۸ با شماره ثبتی ۲۵۴۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121400643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha