بازگشایی موزه باستان‌شناسی مردان نمکی زنجان پس از اتمام مرمت و سامان‌دهی

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان از بازگشایی موزه باستان‌شناسی مردان نمکی در شهر زنجان پس از دو ماه مرمت و سامان‌دهی خبر داد.  

 به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، محمدرضامحمدپور با اعلام این خبر گفت: موزه باستان‌شناسی مردان نمکی زنجان به جهت وجود آثار منحصر به فرد مومیایی‌های مردان نمکی یکی از موزه‌های شاخص استان زنجان محسوب میشود که مرمت این موزه پس از دوماه به پایان رسید و درهای آن به روی علاقه‌مندان بازگشایی شد.  

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان افزود: در این پروژه مرمتی و سامان‌دهی، اجرای ایزولاسیون در و پنجر، کف‌سازی مجموعه مردان نمکی در طبقه دوم، اصلاح سیستم الکتریکی، رنگ‌آمیزی و نورپردازی جدید ویترین‌های مردان نمکی و اشیای تاریخی اجرا شد.  

او گفت: در این مدت نورپردازی در تمام ویترین‌های مربوط به مردان نمکی اصلاح شد چرا که نورپردازی در محیط موزه‌ها از اصلی‌ترین المان‌های تاثیرگذار است. 

محمدپور بیان کرد: دیوارهای این موزه نیازمند رنگ‌آمیزی جدید بود که در این مدت با توجه به اصول موزه‌داری انجام شد و اکنون در فضای موزه، به اندازه کافی رنگ و درخشش داریم تا به برجسته‌سازی مردان نمکی و معرفی اشیای مربوط به آن کمک کند.  

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان گفت: سیم‌کشی‌های برق مجموعه که در طول سال‌های گذشته فرسوده شده و غیراستاندارد بود که با استفاده از سیم‌های ضد حریق سامان‌دهی و اصلاح شد، سیستم حفاظت الکترونیک بروزرسانی شد و در حال حاضر نیزاز نظر حفاظت الکترونیکی با مشکل و کمبودی در فضای موزه مواجه نیستیم و آماده استقبال از علاقه‌مندان و گردشگران فهیم هستیم.  

او دلیل طولانی شدن زمان سامان‌دهی را، وجود آثار منحصربه‌فرد مردان نمکی، حساسیت به جهت تاریخی و ثبتی بودن بنای ذوالفقاری بیان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121500698

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha