رونمایی از گلدان ملیله بزرگ‌ترین نماد المان ایران

شهردار زنجان گفت: در آستانه عید نوروز و ماه مبارک رمضان بزرگترین المان گلدان ملیله جهان شامگاه سه‌شنبه در باغ آستانه سبزه میدان شهر زنجان رونمایی شد تا از این پس مبین هنری و جهانی زنجان به عنوان استان و شهر جهانی ملیله باشد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، علیرضا فیروزفر شامگاه سه‌شنبه ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۲با بیان اینکه در مراسم رونمایی المان ملیله در سبزه‌میدان شهر زنجان گفت: این المان ۶۰۰ کیلوگرم وزن و پنج متر ارتفاع و ۷۰ هزار نقطه جوش دارد و باغی هم در این منطقه به همین نام باغ‌راه ملیله احداث خواهد شد.

شهردار زنجان با تاکید بر اینکه زنجان مفاخر زیادی برای بالیدن از جمله شهرت این شهر به شور و شعور حسینی، غواصان دریادل، میزبان مهربان و در نهایت شهر جهانی ملیله دارد، افزود: المان مختص مربوط به ملیله در این شهر کم بود از این رو سیما و منظر شهری یک المان با هنرمندی هنرمندان زنجانی طراحی و بزرگ‌ترین در نوع خود ساخته و در بهترین مکان نصب شد.

او با بیان اینکه المان مد نظر در نقطه ثقل گردشگری شهر زنجان یعنی سبزه‌میدان نصب شده که توسط هنرمند نامدار قزلباش ساخته شده است، افزود: این المان ۶۰۰ کیلوگرم وزن و پنج متر ارتفاع و ۷۰ هزار نقطه جوش دارد و باغی هم در این منطقه به همین نام باغ‌راه ملیله احداث خواهد شد.

شهردار زنجان گفت: این اثر به عنوان بزرگترین المان ملیله کل جهان در نقطه صفر گردشگری شهر زنجان افتتاح شد و تا سبزه میدان شهر زنجان را به عنوان نقش جهانی ملیله ایران ارائه و معرفی کند.

رونمایی از گلدان ملیله بزرگ‌ترین نماد المان ایران

سید سعید صفوی  با حضور در این مراسم نیز با بیان اینکه بزرگترین المان صنایع‌دستی زنجان در این مکان ایجاد شده است که جای قدردانی دارد گفت: هم اکنون ۱۴ شهر جهانی صنایع‌دستی در کشور وجود دارد که دراین میان شهر جهانی ملیله حاصل دست افرینه های هنری زنجان است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان افزود: ملیله به مفهوم ظریف کاری نقره است که با استفاده از مفتول ها و نوارهای ظریف نقره و به کارگیری طرح‌های اسلیمی و منظم ساخته می شود ملیله کاری زنجان وام‌دار هنرمندانی است که با ابزار بسیار ابتدایی به خلق آثاری ارزشمند مبادرت کرده و حتی گاه روشنی چشمان خود را در این راه از دست داده اند.

او  با ذکر اینکه یکی از ملزومات استفاده نام شهرهای جهانی نامگذاری معابر است که در زنجان بهترین مکانسبزه میدان به این امر مهم اختصاص یافته است خاطر نشان کرد: قرار است مجموعه ای از صنایع‌دستی ایران در سبزه میدان ایجاد و ارائه شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121600804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha