کاوش باستان‌شناسی بندر تاریخی سیراف و سواحل

در سومین نشست تخصصی روز دوم از بیست و یکمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران موضوعات «فصل پنجم کاوش اوجان استان آذربایجان شرقی»، «کاوش باستان‌شناسی بندر تاریخی سیراف و سواحل آن استان بوشهر» و «کاوش باستان‌شناسی ارگ و بافت تاریخی دهدشت استان کهگیلویه و بویراحمد» با حضور محمد مرتضایی، علی صدرایی و فیروز مهجور اعضای هیئت رئیسه نشست بررسی شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در این نشست رحیم ولایتی گزارش مختصری از کاوش باستان‌شناسی فصل پنجم قلعه اوجان ارائه کرد و گفت: شهر تاریخی- اسلامی اوجان، بنا بر منابع تاریخی، یکی از شهرهای دوره ساسانی بوده که در دوران اسلامی نیز تدام حیات داشته و اوج شکوفایی خود را در دوره ایلخانی تجربه کرده است. پس از این دوره است که در پی حوادث مختلف از جمله زلزله‌ها و همچنین به‌دلیل تغییر حکومت‌ها و به‌ تبع آن تغییر پایتخت و همچنین تنش‌های شکل‌گرفته داخلی و خارجی که مهم‌ترین آن تشدید تهدید امپراتوری عثمانی بود، اوجان رو به افول گذاشته و در دوران قاجار تقریباً به فراموشی سپرده می‌شود. از رساله‌های معتبر در خصوص شهر تاریخی ـ اسلامی اوجان می‌توان به کتاب تاریخ گزیده حمدالله مستوفی (730 هجری) اشاره کرد.

او افزود: شهر تاریخی اوجان در دوره ایلخانی و به‌­ویژه غازان­خان به­­‌واسطه مرغزارهایش مهم بوده و غازان­خان در این شهر با ابنیه­‌سازی، آن را دارالاسلام ساخت. اوجان در دوره­‌های بعدی به­‌خصوص تیموری، قره‌قویونلو و آق­‌قویونلو اهمیت خود را حفظ کرد، اما از دوره قاجار به­‌تدریج از اهمیت آن کاسته و مسیر انحطاط و زوال را در پیش می­‌گیرد. شاید رونق اجتماعی و سیاسی ـ اقتصادی شهر تبریز سبب متروک ­شدن شهر اوجان شد.

فصل دوم کاوش ارگ تاریخی شهر دهدشت

حسین سپیدنامه سرپرست هیأت کاوش فصل دوم ارگ تاریخی شهر دهدشت نیز در این نشست گفت: ارگ تاریخی دهدشت یکی از محوطه­‌های مهم شهرستان کهگیلویه است که در قلب رستاق تاریخی بلادشاپور واقع شده است. بقایای ارگ تاریخی به‌­دلیل قرارگیری در حاشیه باروی شناخته ­شده شهر تاریخی دهدشت، طی دهه­‌های گذشته به آن کم­ توجهی نشده و به‌­دلیل ساخت بناهای مسکونی شخصی، ساختمان­‌های اداری آموزشی، عبور خط لوله آب و جاده کمربندی شهر، به استثنای بخشی از برج دفاعی میانی ضلع جنوب­ غربی، بقیه برج­ها و بخش اعظم دیوار باروی ضلع جنوب­ غربی آن از بین رفته است.

این باستان‌شناس افزود: جلوگیری از تخریب بیش­تر و ضرورت کاوش باستان‌­شناختی برای پاسخ به پرسش­‌هایی در خصوص تاریخ شکل‌­گیری ارگ تاریخی شهر دهدشت و تعاملات فرهنگی شهر دهدشت با مناطق دیگر، مستلزم کاوش باستان­‌شناختی است.

او اظهار کرد: دومین فصل کاوش و پیگردی ارگ شهر تاریخی دهدشت بر اساس مجوز پژوهشگاه در دو جبهه شمالی ­غربی و جنوب­ غربی با هدف کاوش و خواناسازی برج و باروی ارگ، جلوگیری از تخریب بقایای به­‌جای­‌مانده از ارگ، شناخت عناصر کالبدی بنا و به­‌دست‌­آوردن شواهدی از سازمان اداری و دفاعی دوره رونق و افول شهر و ارگ دهدشت انجام شد.

کاوش باستان‌شناسی بندر باستانی سیراف و سواحل آن در خلیج فارس

محمداسماعیل اسمعیلی جلودار در ادامه به ارائه گزارش مقدماتی از کاوش باستان‌شناسی بندر باستانی سیراف و سواحل آن در خلیج فارس پرداخت و گفت: یکی از بنادر اصلی و مهم در تجارت و بازرگانی خلیج فارس که مدارک مکتوب و یافته­‌های باستان­‌شناسی به‌­دست­ آمده از آن، قدمت آن را به دوران ساسانی تا قرون اولیه اسلامی نشان می­‌دهد، بندر باستانی سیراف است.

او افزود: مرحله جدید کاوش‌­های باستان‌­شناختی سیراف پس از انجام فصل اول (1385) و دوم (1388) آن به‌­سرپرستی نگارنده با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری پس از 13 سال با تخصیص اعتبار اداره‌­کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌­دستی استان بوشهر انجام شد.

این باستان‌شناس اظهار کرد: آگاهی ما از باستان­‌شناسی خلیج فارس به‌­ویژه در دوران تاریخی و اسلامی بسیار محدود است. رشد شتابان مطالعات باستان­‌شناسی خلیج فارس در سواحل جنوبی و استفاده از جای‌نام مجعول برای خلیج فارس ضرورت توجه و انجام مطالعات باستان­‌شناختی را دوچندان می­‌کند و از طرفی، انجام کاوش­‌های باستان­‌شناختی در محوطه‌­ها و بنادر جنوبی خلیج فارس به‌­ویژه بنادر دوره اسلامی آن­ هم از نظر کیفی و هم کمی در مقایسه با ایران بسیار بیش­تر است. از سوی دیگر بنادر باستانی خلیج فارس تا پیش از شکل‌­گیری مناطق نفتی و گازی خلیج فارس دوره آرامی را داشتند، پس از شکل­‌گیری و گسترش مناطق صنعتی نفتی و گازی، موج تخریب آثار تاریخی در آنها سرعتی شتابان به خود گرفته و بخش بزرگی از عرصه آن! در سایه غفلت سازمان­‌های متولی مورد ساخت­ و ساز و نابودی قرار گرفت.

او مهم­ترین اهداف اجرای این طرح را آگاهی از وضعیت سیراف و قلعه آن در دوره ساسانی در ادامه گمانه گاه‌­نگاری سال 1386 با کاوش گسترده در آن، شناخت تجارت دریایی ایرانیان در خلیج فارس از اواخر دوره ساسانی تا صدر اسلام (قرن پنجم ق)، دستیابی و تحلیل شواهد باستان­‌شناسی اهمیت بندر سیراف در اواخر دوره ساسانی و قرون اولیه اسلامی (تا قرن پنجم ق) به‌­عنوان بندر مرکزی و اصلی در بازرگانی دریایی و کاوش گسترده در محل ترانشه B برای دستیابی به پلان بخش شمالی قلعه ساسانی کاوش ­شده توسط وایت­هاوس عنوان کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121600809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha