نخستین جلسه ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان زنجان برگزار شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زنجان از برگزاری جلسه هماهنگی ستاد خدمات سفر نوروز۱۴۰۳ در این شهرستان خبر داد. 

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، مهدی باقری صبح چهارشنبه ۱۶ اسفندماه ۱۴۰۲ گفت: جلسه هماهنگی ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان زنجان با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، فرماندار شهرستان زنجان، اعضا و روسای کمیته‌های دوازده‌گانه ستاد خدمات سفر در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد تا ظرفیت‌های مناسب ورود گردشگران و مسافران به این شهرستان مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان زنجان باتوجه به مسئله اسکان مسافران نوروزی در مدارس افزود: آموزش و پرورش نسبت به تجهیز مدارس برای اسکان موقت مسافران نوروزی اقدامات لازم را به عمل آورد. اقداماتی مانند خواناسازی جاذبه‌های گردشگری، نصب تابلو، تعریف مسیر بازدید، حذف آلودگی بصری، برپایی نمایشگاه‎‌های گردشگری، برپایی مراسم سنتی در نقاط مختلف، تبلیغ و اطلاع‌رسانی مدنظر است. 

سید سعید صفوی در این جلسه گفت: از زحمات تمامی دستگاه‌های اجرایی و به ویژه فرماندار زنجان قدردانی و تشکر می‌کنیم . این استان سال گذشته به اضافه سه استان بیشترین آمار اقامت را در ایران داشته است و این امر نشان دهنده پیشرفت زنجان در حوزه گردشگری است. 

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان افزود: رئیس جمهوری دو واژه کلیدی در حوزه گردشگری را در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته به کار برد که گردشگری از بخش‌های پیشران و شتاب‌دهنده به اقتصاد کشورهاست و گردشگری بهترین راهکار تقویت اقتصاد بدون نفت است و همچین لغو روادید ایران در ۲۸ کشور نهایی شده است که با این امر ۵۰ درصد جمعیت کره زمین با یک بلیت می‌توانند وارد ایران شوند و ۵۰ درصد مردم ایران هم با ۴ ساعت می‌توانند به ایران سفر کنند. 

او گفت: با توصیه وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی، حوزه میراث‌فرهنگی می‌تواند توسعه دهنده شهرها باشد سالهاست، موزه نسخ خطی در مسجد جامع زنجان در حال ساخت است خانه حکیمیان و خانه خدیوی در حال مرمت هستند و امیدواریم با کاربری گردشگری بازگشایی شوند، موزه رختشویخانه و مردان نمکی با همکاری فرماندار و دستگاه‌های اجرایی مرمت و احیا شدند که همه اینها زیرساخت‌های مناسب برای حضور گردشگران به استان را فراهم می‌کنند. 

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان بیان کرد: گردشگری مذهبی شهر زنجان مانند حسینیه اعظم، ارمغانخانه، امامزاده‌ها و مساجد تاریخی بهانه خوبی برای سفر به زنجان همزمان با ماه رمضان است. امسال این استان با دو میراث ناملموس جهانی یعنی نوروز و افطاری به استقبال بهار می‌رود و باید برای مهمانی خدا و مهمانی از مردم آماده شویم. 

او افزود: گردشگری می‌خواهد حال ایرانی‌ها را خوب کند در این حوزه کارهای خوبی انجام شده است که با ثبت ۲۴ رویداد در سطح بین المللی، ملی، استانی و محلی توانسته‌ایم به شناسایی و معرفی آنان به مردمان جهان کمک کنیم و در حوزه سرمایه‌گذاری جهش ویژه‌ای را داریم و باید در مبحث هتل‌سازی بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم تا ظرفیت اقامتی استان افزایش یابد. 

صفوی بیان کرد: ایران در حوزه میراث ناملموس ایران دارای رتبه ۵ جهانی است. ماه رمضان و مراسم افطاری دو ظرفیت جهانی و ثبت شده جهانی، فرهنگ ایرانی- اسلامی کشور ما را نشان می‌دهد. باید بتوانیم هر دو مورد را در این ایام معرفی و برنامه‌های باشکوهی برای ایام نوروز و ماه رمضان اجرا کنیم. المان ملیله زنجان بزرگترین المان ایران است و دیروز در سبزه میدان رونمایی شد و در این شهر با تلاش دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداری المان رشته‌های مختلف صنایع‌دستی ساخته و نصب می‌شود. استان زنجان ۱۶ هزار صنعتگر دارد که همگی کارفرما هستند و ۱۳۰ نشان ملی و بین‌المللی نشان دهنده نبوغ صنعتگران صنایع‌دستی است و تلاش آن‌ها باعث شده که این استان به قطیب صنعتگری تبدیل شود. 

پرویز خالقی در این جلسه ادامه داد: باتوجه به موقعیت ویژه شهرستان زنجان، مقرر شد تا کمیته‌های دوازده‌گانه ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان، جلساتی را در جهت پیشبرد اهداف این جلسه که استقبال بیش از پیش گردشگران و مسافران نوروزی از این شهرستان است، برگزار کنند. اقدامات حمایتی از بازار تاریخی زنجان باید انجام شود و لیست کشیک‌ها باید در اختیار فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی قرار بگیرد تا به صورت دقیق در اختیار مردم قرار گیرد. 

فرماندار زنجان با تاکید بر باز بودن مغازه‌های بازار زنجان به روی مسافران نوروزی افزود: بازار از دو جنبه بسیار اهمیت دارد که یکی از آن‌ها جاذبه فیزیکی فضا و زیبایی تاریخی آن و دیگری نیز خرید و جنبه اقتصادی آن است. 

او در این جلسه ضمن تأکید بر تعامل و هماهنگی تمامی دستگاه‌های اجرایی شهرستان افزود: بکارگیری تمام توان و امکانات موجود برای حل مشکلات ترافیکی در نقاط حادثه‌خیز محورهای مواصلاتی و ترافیک شهری در دستورکار قرار گرفت و همچنین نشان و لباس سرخ و سپید امدادگران، جوانان، داوطلبان و پرسنل صف و ستاد هلال‌احمر باعث آرامش مردم و حادثه دیدگان انواع حوادث در کشور است و از تلاش آن‌ها تقدیر می‌کنیم. 

خالقی گفت: اولویت اول حفظ امنیت و آرامش مردم است لذا لازم است تا همه دستگاه‌های ذیربط فضا و زیرساخت‌ها را به گونه‌ای آماده کنند تا مسافران و گردشگران با کمال آرامش و امنیت از همه ظرفیت‌های موجود در شهرستان به صورت بهینه بهره‌مند شوند.

سید محمد علویون گفت: بازار زنجان می‌تواند چند برابر مکان‌های دیگر می‌گردشگران را به خود جذب کند و گردشگران ساعات زیادی از روز خود را در این مکان تاریسخی سپری کنند. 

رئیس هیئت امنای بازار تاریخی زنجان گفت: از فرماندار شهر زنجان در خواست داریم که در صورت امکان هماهنگی‌های لازم انجام شود تا طلافروشی‌های بازار تاریخی در این ایام باز باشند تا بازار جلوه زیباتری داشته باشد و گردشگران بتوانند از آن بهره ببرند. 

او گفت: حضور صنایع‌دستی در راسته‌های مختلف بازار و مغازه‌های متعددی که در داخل بازر به فعالیت‌های صنایع‌دستی مشغول هستند سبب جلب توجه گردشگران می‌شود. 

انتهای پیام/

کد خبر 1402121700878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha