بررسی باستان‌شناختی بخش حسین‌آباد سنندج و فصل دوم بازنگری کاوش دوره ناصرالدین شاه تپه نقاره‌چی نهاوند

در چهارمین نشست از سومین روز بیست و یکمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران موضوعاتی همچون «بررسی و شناسایی بخش زیدآباد سیرجان، استان کرمان» و «گزارش فصل دوم بازنگری کاوش دوره ناصرالدین شاه تپه نقاره‌چی نهاوند، استان همدان» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، امیر ساعدموچشی به بیان مختصری از بررسی باستان‌شناختی بخش حسین‌آباد شهرستان سنندج پرداخت و گفت: بخش حسین‌آباد شهرستان سنندج شامل دو دهستان حسین‌آباد شمالی و جنوبی است که بررسی باستان‌شناختی آن برای شناسایی آثار باستانی، شناخت الگوی استقراری و ارائه چارچوب گاه‌نگاری اولیه در پاییز سال ۱۴۰۱ انجام شد.

او افزود: تا سال ۱۳۹۶ دهستان حسین‌آباد شمالی و جنوبی به‌ترتیب جزو شهرستان‌های دیواندره و سنندج بود که از این تاریخ به بعد با مرکزیت شهر حسین‌آباد به بخشی از شهرستان سنندج تبدیل شد. هیچ‌گونه بررسی باستان‌شناختی در این بخش به‌صورت منسجم انجام نشده بود و آثار ثبت شده آن در بازدیدهای متفاوت، شناسایی شده بود. از این رو بررسی این بخش با مجوز پژوهشگاه انجام و فعالیت میدانی آن به اتمام رسید.

 محسن جانجان  در ادامه به ارائه گزارشی از پروژه فصل دوم کاوش تپه نقاره‌چی نهاوند همدان پرداخت و گفت: در سال ۱۳۰۹ قمری، ناصرالدین‌شاه، سفر خود به‌سوی عراق عجم و کردستان را شروع کرد. دکتر فوریه پزشک مخصوص شاه و محمدحسن‌خان اعتمادالسلطنه، وزیر انطباعات همراه شاه بودند. شاه خاطرات خود را در این سفر به رشته تحریر درآورده است. او در این نوشتار اطلاعات زیاد و دقیقی از اوضاع سیاسی، اجتماعی، طبیعی و مردم‌شناسی و همچنین باستان‌شناسی ارائه کرده است.

او افزود: اولین کاوش نه به‌قصد به‌دست‌آوردن گنج، بلکه به‌خاطر آگاهی از آئین و رسوم مردم محل در حوزه محلات، به‌دستور ناصرالدین‌شاه انجام شد. دومین کاوش که در همین سفر به‌انجام رسید کاوش تپه نقاره‌چی در نهاوند بود. ‌عزالدوله توصیف این کندوکاو را به محمدحسن‌خان اطلاع می‌دهد. هنگام سفر شاه به نهاوند، موضوع تپه نقاره‌چی مجدداً مطرح و شاه دستور کاوش می‌دهد. ابعاد و اندازه تپه، مصالح به‌ کار رفته در بنا و وضعیت دالان مکشوفه، وجود در سنگی و تابوتی که فقط چند قطعه استخوان در آن قرار داشته و ابعاد و اندازه تابوت که کاملاً با تابوت‌های کشف‌ شده دوره اشکانی مطابقت دارد.

سامان حمزوی نیز در این نشست با تشریح پروژه بررسی بخش زیدآباد گفت: نخستین فصل از بررسی شناسایی این منطقه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انجام شد.

او افزود: پیشتر در این زمینه در منطقه سیرجان و بخش زیدآباد بررسی و تحقیقی به صورت جامع انجام نگرفته بود و نیاز به انجام پژوهشی همه جانبه در این منطقه احساس می‌شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121800956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha