کلنگ زنی پروژه طرح توسعه فضای اقامه نماز در مجموعه تاریخی شیخ احمد جام خراسان رضوی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از آغاز طرح توسعه فضای اقامه نماز در مجموعه تاریخی شیخ احمد جام با اخذ مجوز شورای فنی این اداره کل خبر داد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، احسان زهره وندی با اعلام این خبر گفت: اخذ مجوزهای لازم برای طرح توسعه فضای اقامه نماز که مطالبه مردم و تولیت مزار شیخ احمد جام بود با پیگیری‌های فراوان اداره میراث فرهنگی تربت جام و پایگاه ملی مزار شیخ جام سرانجام به نتیجه رسید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به ثبت ملی این مجموعه و ضرورت رعایت ضوابط عرصه و حریم، اولویت اصلی ما حفظ اصالت و هویت بنا بود که نباید به آن خدشه‌ای وارد می‌شد، همچنین رعایت استانداردهای ثبت جهانی اثر که به زودی محقق خواهد شد.

او با اشاره به ثبت این اثر در میراث جهان اسلام «آیسسکو» و فهرست موقت ثبت جهانی یونسکو اظهار کرد: در راستای پاسخ به مطالبات مردمی و با توجه به حساسیت این موضوع، جلسات متعدد کارشناسی شورای فنی و کمیته فنی در معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی برگزار شد و پس از آماده سازی نقشه‌های اجرایی مشاور و تایید آن در شورای فنی استان، عملیات ساخت سازه سبک از نوع «ال.اس.اف» آغاز شد.

همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان تربت جام و مدیر پایگاه میراث ملی مجموعه تاریخی شیخ احمد جام نیز در این مراسم گفت: بر اساس متون کهن، نماز در تعالیم دینی شیخ جام برای مریدان ایشان از اولویت زیادی برخوردار است و با توجه به وجود دو بنای مسجد جامع که در دوره‌های ایلخانی و تیموری بنیان شده، اهمیت اجتماعات مردمی، ارادتمندان، فرزندان و نوادگان احمد جام برای برپایی نماز و انجام فرایض دینی بوده است.

فرامرز صابر مقدم تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل پویایی این مجموعه در دوران‌های مختلف موضوع برگزاری نماز در فضاهای آن بوده است که از گذشته تاکنون اقامه نماز در این مکان ادامه دارد.

او با اشاره به رشد جمعیت شهر تربت جام در چند دهه اخیر گفت: فضاهای موجود جوابگوی تعداد زیاد نمازگزاران نبود به طوری که بیشتر نمازگزاران در گرمای شدید و سرمای زمستان در فضای باز نماز را اقامه می‌کردند که با ایجاد فضای جدید و مساعدت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، مطالبه 23 ساله مردم در این زمینه مرتفع خواهد شد.

در این مراسم فرماندار، امامان جمعه شیعیان و اهل سنت، نماینده منتخب حوزه انتخابیه، نماینده آستان قدس رضوی، معاون میراث فرهنگی استان، امام جماعت نواحی تربت جام، مقامات نظامی و امنیتی، رؤسای ادارات شهرستان و مردم خونگرم تربت جام حضور داشتند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121900994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha