معبد داش کسن دومین پایگاه ملی ثبت شده زنجان است

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: معبد داش کسن بعد از معدن نمک چهرآباد زنجان دومین پایگاه ملی ثبت شده استان است که همه ساله به ویژه ایام نوروز گردشگران زیادی را به خوب جذب می کند.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، سید سعید صفوی روز شنبه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۲ با اعلام این مطلب گفت: پایگاه ملی داش کسن زنجان در سوم اسفند سال ۱۳۵۳ طی شماره ۱۰۲۶ به ثبت ملی رسیده است. پس از سفر مدیرکل پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در شهریورماه  به معبد داش کسن ویر تصمیم گرفته شد که این معبد به یکی از پایگاه‌های ملی در استان زنجان تبدیل شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان با بیان اینکه هم اکنون این استان دو پایگاه ملی معدن نمک چهرآباد و داش کسن را ثبت کرده است، اضافه کرد: گنبد سلطانیه نیز به عنوان تنها اثر جهانی استان در سال ۲۰۰۵ میلادی در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌ است.

او تصریح کرد: تصویب این پایگاه اقدام موثری برای بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های فرهنگی و تاریخی این شهرستان به شمار می‌رود و از توجه دولت مردمی به این شهرستان حکایت دارد. منطقه نمونه گردشگری داش کسن سلطانیه از قابلیت‌های بسیاری برخوردار است که با تبدیل این اثر تاریخی به پایگاه میراث ملی داش کسن، مرمت، حفاظت و معرفی این اثر در سطح کشور و جهان تسریع خواهد شد.

صفوی با اشاره به اینکه در سایه ایجاد این پایگاه، اعتبار لازم برای کاوش‌های باستان‌شناسی و همچنین معرفی ظرفیت‌ها و توسعه بخش گردشگری این شهرستان تامین می‌شود، اضافه کرد: ایجاد این پایگاه زمینه را برای بهره‌برداری اقتصادی از آثار تاریخی و ظرفیت‌های طبیعی این شهرستان فراهم می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان بیان کرد: امروز شهرستان سلطانیه با داشتن دو پایگاه یکی ملی و یکی جهانی می تواند راهکار رفع بسیاری از مشکلات شهرستان در حوزه میراث فرهنگی است. ایجاد این پایگاه ها زمینه را برای بهره‌برداری اقتصادی از آثار تاریخی و ظرفیت‌های طبیعی این شهرستان فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121901043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha