بزرگداشت حکیم نظامی در تفرش برگزار شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی از برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی در شهرستان تفرش خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مراسم بزرگداشت نظامی، حکیم و شاعر قرن ششم، در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش با حضور نماینده مردم تفرش در مجلس، فرماندار، شهردار، فرمانده یگان حفاظت و معاونان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد. 

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی افزود: حکیم نظامی از بزرگان شعر فارسی به شمار می‌رود و مثنوی‌های عاشقانه‌ای، چون خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت‌پیکر از آثارِ این حکیم بزرگ است که سبک و زبانش الگو و نمونه سرایش داستان‌های منظوم عاشقانه است.

محمود مرادی نراقی تصریح کرد: ۲۵ درصد مشاهیر علمی، فرهنگی و هنری تاریخ ایران زمین متعلق به استان مرکزی هستند و این وظیفه مسئولان استان را در زمینه ثبت معنوی و مادی آثار این مفاخر سنگین‌تر می‌کند.

مرادی نراقی با اشاره به اینکه این حکیم بزرگ در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشوده است اما بسیاری از مردم از این موضوع بی‌خبر هستند، افزود: خانه تاریخی حکیم نظامی در سال‌های گذشته مرمت و بازسازی‌شده و آماده بازدید برای گردشگران و مسافران است. 

جمال‌الدین ابو محمّد الیاس بن یوسف بن زکی بن مؤید متخلص به نظامی و نامور، حکیم نظامی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی پارسی‌گوی در سده ششم هجری (دوازدهم میلادی) به‌ عنوان صاحب سبک و پیشوای داستان‌سرایی در ادبیات پارسی است که در روستای طاد تفرش چشم به جهان گشود.

اسکندرنامه و مخزن الاسرار نیز از دیگر آثار این شاعر بزرگ است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1402122101184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha