باید امانتدار خوبی در جهت اطلاع‌رسانی مرقد سردار شهید سلیمانی باشیم

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان گفت: باید امانتدار خوبی در جهت اطلاع‌رسانی مرقد سردار شهید سلیمانی باشیم چرا که یک قرارگاه فرهنگی، علمی، پژوهشی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای استان کرمان است.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، سعید شاهرخی ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲ در نشست خبری نخستین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری کتیبه سرباز، ضمن تبریک نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان ماه بهار قرآن و حلول سال نو شمسی اظهار کرد: در بدو ورود به میراث میزبان حضور وزیر محترم میراث فرهنگی در کرمان بودیم که با حضور در گلزار شهدا و زیارت مرقد مطهر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی دانای رسانه کشور پیشنهاد دادند تا یک رویداد میراثی برای شهید سلیمانی قهرمان ملی تعریف شود این برای من در واقع یک نعمت قلمداد شد که در ابتدای ورودم ذکر به یک شهید عزیز در بخش‌های مختلف کاری ساری و جاری شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: حمد و سپاس خداوند متعال را که این نعمت ذکر شهید سلیمانی انس و الفت و همراهی با جامعه دانشگاهی را برای من و همه همکارانم به ارمغان آورد و باعث شد با یک کار علمی و فرهنگی و هنری انس و الفت با جامعه دانشگاهی استان کرمان ایجاد شود.

او در ادامه با بیان اینکه زمانی که رویداد کتیبه سرباز مطرح شد و سرفصل آن محضر استاندار ارائه شد، مورد استقبال قرار گرفت و مسئولیت دبیرخانه و اجرای این رویداد را به دکتر منظری توکلی محول کردند که باعث توفیق شد که بتوانیم کار خوب و جامعی را ارائه دهیم.

شاهرخی افزود: باید امانتدار خوبی در جهت اطلاع‌رسانی مرقد سردار شهید سلیمانی باشیم چرا که یک قرارگاه فرهنگی، علمی، پژوهشی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای استان کرمان است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان بیان کرد: در حوزه میراث فرهنگی در واقع حفاظت و صیانت از میراث‌فرهنگی یکی از وظایف اصلی ماست میراث فرهنگی دو بخش است بخش اول میراث ملموس است که در جامعه ادبیات آن ساری و جاری است، تحت عنوان بناها و محوطه‌ها، اشیا و عناصر تاریخی که استان کرمان الحمدالله از این نظر بسیار غنی و برخوردار است و رتبه نخست را در خیلی از ابعاد و شاخص‌ها در کل کشور دارد و بخش دوم میراث ناملموس است که علیرغم همه غنا و کثرت و تنوع در استان کرمان به یک نحوی مغفول مانده که شامل آداب و رسوم، قصه‌ها، داستان‌ها و افسانه‌ها، گویش‌ها و همه بخش‌هایی که به نحوی در حوزه باورها و ارزش‌های ما وجود دارند میراثی ناملموس است.

او افزود: در ابتدای دولت سیزدهم قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در نامه‌ای مراتب ثبت ملی میراث‌فرهنگی ناملموس شهید گمنام را به استانداران ابلاغ کرد و رویداد کتیبه سرباز در راستای همان ابلاغ است. شاهرخی ضمن قرائت ابلاغ معاون وزیر گفت: رویداد کتیبه سرباز در راستای وظایف اصلی و ذاتی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی است و زیباترین جمله ای که این میراث ناملموس در باورها و آئین های ما مطرح می کند عبارتی است که مقام معظم رهبری تحت عنوان مکتب شهید سلیمانی یاد کردند که از طرف اهل قلم تبیین شده است.

شاهرخی گفت: آنچه که همه ما شاهد آن هستیم در حوزه مکتب شهید سلیمانی جامعیتی است که در واقع شعار بر فعل و رفتار و الگوهای رفتاری به عنوان یک نمونه ایده‌آل در همه بخش‌های جامعه است، در بینش و کنش سیاسی شما جامعیت را می‌بینید، در بینش و کنش اقتصادی جامعیت دیده می‌شود و در همه بخش ها به ویژه در بخش‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی این جامعیت رفتار دیده می‌شود که حراست و پاسداری از این قهرمان ملی به عنوان یک میراث و دارایی ارزشمند وظیفه ماست.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: زیباترین و جامع‌ترین عبارتی که با تمام وجود در دنیای امروز مقدس است و ارزش گذاشته می شود عبارت «سلام سرباز» است همه این ها بسیار معنا دار است هم برای ما هم برای تمام دنیا. او با بیان اینکه آنچه شما می بینید در واقع حراست و حفاظت از این دارایی ارزشمند و قهرمان ملی است گفت: ان‌شاءالله شاهد یک تحول بسیار متفاوت در حوزه گردشگری استان کرمان باشیم.

او گفت: در سال گذشته میزبان حضور ۷۰ کشور به عنوان زائران مرقد این شهید بزرگوار بودیم، که عبارت نوشتاری مرقد مطهر شهید سلیمانی را با زبان این زائرین نداشتیم، ان‌شاءالله خروجی این رویداد در واقع آنچه هست را به عنوان یک نماد و سنبل بسیار هنری با زبان های مختلف دنیا در فضاهای مناسب خود اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

شاهرخی بیان کرد: نخستین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری کتیبه سرباز در راستای ترویج مکتب شهید سلیمانی و مقاومت، ترویج مکتب صلح و انسان دوستی و تجلیل از مقام سرباز برگزار خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: بخش ویژه این رویداد با موضوع  طراحی، جانمایی و اجرای یادمان کتیبه سرباز بر طبق متن نوشته سنگ مزار شهید حاج قاسم سلیمانی خواهد بود. او با بیان اینکه میراث‌فرهنگی استان کرمان در دو بخش ملموس و ناملموس می باشد گفت: مرقد مطهر شهید سلیمانی در بخش میراث ناملموس استان کرمان است و ما باید با رعایت ارزش‌های معمارانه و توجه به فرهنگ مناطق مختلف ایران این مهم را معرفی کنیم.

او با بیان اینکه ثبت نام در این رویداد از ٢٧ اسفندماه سال جاری از طریق سایت آغاز می شود، گفت: مهلت ارسال آثار از ١٥ فروردین ماه  تا ٣٠ مرداد ماه سال ١٤٠٣ خواهد بود. شاهرخی افزود: اختتامیه این رویداد ١٦ مهرماه ١٤٠٣ در تالار حافظ دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی برگزار خواهد شد و علاقه‌مندان جهت شرکت در این رویداد ملی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت http://katibehsarbaz.ir مراجعه کنند.

جشنواره کتیبه سرباز آغاز راه معرفی شهید سلیمانی به عنوان پیام آور صلح دنیاست 

در ادامه علیرضا منظری توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید سلیمانی کرمان با بیان اینکه جشنواره علمی،فرهنگی و هنری کتیبه سرباز آغاز راه معرفی شهید سلیمانی به عنوان پیام‌آور صلح دنیاست، گفت: نسل امروز ذائقه ویژه‌ای دارد یعنی اگر ما بخواهیم ارزش‌ها را آن طور که مورد نظر مقام معظم رهبری است به نسل جوان امروز منتقل کنیم با شیوه‌های سنتی احتمالا ناموفق خواهیم بود.

منظری توکلی گفت: یکی از راه‌های پیشنهادی مقام معظم رهبری برای انتقال ارزش ها به نسل جوان استفاده از هنر فاخر است، هنر فاخر در ایران در ابعاد مختلف است یکی از این ابعاد که برای هر بیننده‌ای به لحاظ زیبایی بسیار جالب و جاذب است همین کار کتیبه و خط است او ادامه داد: یکی از ویژگی‌های فطری انسان دوست داشتن زیبایی است یکی از وجوه زیبایی هم همین تصویر خط و نگارش است.

او افزود: مجموعه میراث‌فرهنگی نیز به این فکر بود که با کاری بدیع، نو و جالب و جاذب دینشان را نسبت به فداکاری شهید حاج قاسم سلیمانی برای امنیت این کشور و برای ایجاد صلح پایدار که در جهان انجام دادند ادا کنند منظری توکلی بیان داشت: در یک مشورت به این نتیجه رسیدیم که یکی از راه های ادای این دین استفاده از کاری نو برای ترویج مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید سلیمانی کرمان گفت: اقدامات‌ شهید سلیمانی برای ایجاد صلح پایدار در دنیاست و اگر اقدامی به صورت دفاع انجام می‌داد برای این بود که مستکبران را بر سر جای خودشان بنشاند کما اینکه این اتفاق افتاد و آمریکا بعد از هزینه های زیاد مجبور شد که به شکست اعتراف کند، یعنی مجموعه همه کشورهای مستکبر اردوگاه مستکبرین در مصاف با شهید حاج قاسم بسیار ناتوان بودند. این را در نوشته‌ها و مطالب سری که الان فاش شده است می‌توان به وضوح دید.

او در ادامه افزود: نسل نو در یک جوشش و حرکت مثال زدنی و بسیار قابل قبول در جریان تشییع شهید حاج قاسم سلیمانی ارادت و علاقه خود را به شهید نشان داد اما بعد از آن ما آنطور که باید وظیفه خود را در قبال این شهید عزیز که عامل اقتدار کشور ما و قهرمان ملی است انجام ندادیم.

منظری توکلی گفت: دشمن با استفاده از فضای مجازی و سیطره‌ای که بر رسانه داشت توانست تا حدی شبهه ایجاد کند برای این محبوبیت و برای این دوست داشتن اما ما چطور باید ویژگی‌های این گوهر گرانبها و این انسان بی‌نظیر را که بارها و بارها دشمنان بر بی‌نظیر بودن سردار شهید اعتراف کردند معرفی کنیم با استفاده از همین هنر است که می‌توان ویژگی‌های این ارزش و گوهر ناب را و این یک دانه تاریخ معاصر را به نسل جوان منتقل کنیم. نخستین جشنواره علمی، فرهنگی و هنری کتیبه سرباز آغاز راه معرفی شهید سلیمانی به عنوان پیام‌آور صلح دنیاست. برخلاف آنچه که رسانه‌های دشمن به خورد جوانان می‌دهند رسالت اهالی قلم در این زمینه سنگین است، امید که اقدامات عزیزان در مجموعه میراث‌فرهنگی و دانشگاه آزاد اسلامی و سایر عزیزانی که با ما همکاری دارند ثمر خوبی داشته باشد و مورد رضایت خداوند قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122101225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha