آخرین بازمانده زنجانی از نسل نقاشان قهوه‌خانه‌ای درگذشت

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان گفت: استاد حسین محمودی معروف به اژدر هنرمند پیشکسوت نقاشی قهوه خانه‌ای در زنجان دار فانی را وداع گفت.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، رضا محمدپور عصر روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه ۱۴۰۲ گفت: حسین محمودی معروف به اژدر که یکی از هنرمندان زنجانی و آخرین بازمانده از نسل نقاشان قهوه‌خانه‌ای بود که در سال ۱۳۱۹ در زنجان به دنیا آمد و از همان دوران کودکی، نقاشی را شروع کرد. این هنرمند زنجانی از ‌سواد مکتب‌خانه‌ای برخوردار بود و ‌استادی برای آموزش نقاشی نداشته است.

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان  افزود: این نقاش هنرمند با وجود اینکه از سال های کودکی این هنر را آغاز کرده بود اما اولین پرده نقاشی خود را با توجه به ارادتی که به ساحت امام حسین (ع) و یاران با وفایش داشت، در سن ۱۶ سالگی از واقعه‌ کربلا کشید.

او گفت: استاد محمودی بعدها این علاقه مندی را در کشیدن پرده هایی با موضوع چهره امام علی (ع)، امام حسین (ع)، حضرت قاسم (ع) و وقایع دشت کربلا بیشتر نمایان کرد.

 محمدپور بیان کرد: پرده های نقاشی این هنرمند زنجانی در برخی خانه های مردم زنجان هنوز هم وجود دارد، چرا که مردم به دلیل علاقه به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تابلوهای این هنرمند زنجانی را خریداری و در خانه خود نصب می‌کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122101275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha