شناسایی ۱۴۵ ظرفیت صنایع دستی فعال در پایگاه‌های میراث ملی و جهانی/ انجام اقدامات بنیادی در راه اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی و سرویس‌های بهداشتی در پایگاه ها

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی گفت: ماموریت احصای ظرفیت‌های توسعه ۲ زیرساخت اصلی گردشگری در کشور یعنی بازارچه‌های صنایع‌دستی و سرویس‌های بهداشتی در اماکن تاریخی و فرهنگی و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی به اداره کل پایگاه‌ها محول شده که در این زمینه اقدامات بنیادینی انجام شده است. 

میراث آریا: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستور داد که بازارچه‌های صنایع دستی را در پایگاه‌های ملی و سایت‌های میراث فرهنگی راه اندازی کنند، این جزو همان دستوراتی بود که اصلا یک روز هم روی زمین نماند و به سرعت این مسئولیت به پایگاه میراث‌فرهنگی منتقل شد، در این راستا پایگاه میراث فرهنگی نیز بررسی میدانی و شناسایی نقاط مربوط به ظرفیت برگزاری بازارچه‌ها را پیش برد. 

حمایت از هنرمندان و کمک به رونق اقتصاد کشور مسئله مهمی است که این روزها در گوشه گوشه وزارت میراث فرهنگی جریان دارد،   اهتمامی که امروز دیگر به عنوان یک مسئولیت تک بعدی، بر دوش تنها یک معاونت نیست و همه در جایگاه خود در قبال صنایع دستی مسئولیت دارند. 

میراث فرهنگی که امروز زمینه تولید صنایع دستی است و گردشگری که زمینه رشد و پرروش و رونق صنایع دستی شده در کنار اهتمامی که همه مسئولان در قبال آن دارند باعث شده تا صنایع دستی به عنوان نقطه عطف فرهنگ و اقتصاد این کشور، مسئولیتی مهم‌تر از سابق در نظر گرفته شود و گفتمانی پویا و همگانی تلقی شود. 

در این راستا پایگاه‌های میراث فرهنگی، بازدیدهای میدانی خود را در این خصوص آغاز کرد به طوری که در بررسی‌های اولیه که البته احتمال تغییر آمار آن نیز وجود دارد ۱۴۵ ظرفیت صنایع دستی فعال شناسایی و نقاط متعددی در این خصوص بررسی شده است، بررسی پژوهشی و میدانی که اجرای آن به عهده استان هاست. 

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی  وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان این که پیرو تاکید مقام عالی وزارت، دو مسئله طی چند ماه اخیر در دستور کار جدی این بخش قرار گرفته است، می‌گوید: ماموریت احصای ظرفیت‌های توسعه دو زیرساخت اصلی گردشگری در کشور یعنی بازارچه‌های صنایع‌دستی و سرویس‌های بهداشتی در اماکن تاریخی و فرهنگی و پایگاه‌های میراث ملی و جهانی به اداره کل پایگاه‌ها محول شد که در هر دو زمینه اقدامات بنیادینی انجام شده است. 

رضا سامه در ادامه می‌افزاید: در گذشته چنین برداشت می‌شد که پایگاه‌ها در موافقت با برپایی بازارچه‌های صنایع‌دستی به دلیل ضوابط سخت‌گیرانه، مساعدت لازم را انجام نمی‌دادند البته شرایط ویژه توسعه بازارچه‌های صنایع‌دستی با توجه به مسئله سیما و منظر مجموعه‌ها، آسیب‌های احتمالی به محوطه‌ها و… مواردی بودند که مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت. 

او با اشاره به همکاری‌های مطلوب استانی تصریح می‌کند: در حالت نهایی، ادارات کل استان‌ها متولیان این امر هستند و مجوز لازم و مکان‌یابی با رعایت تمام ضوابط حفاظتی برای برپایی بازارچه‌ها در برخی نقاط صادر شده است و در انتظار اجرا از طریق حمایت‌های استانی است و قطعا در شاخص‌های ارزیابی مورد توجه خواهد بود. 

مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی بیان می‌کند: پایگاه‌ها نخستین سازوکار مدیریتی هستند که پیشگام هم‌افزایی ماموریت‌های هر سه حوزه معاونت‌های تخصصی وزارت را توامان دنبال می‌کنند.

شناسایی ۱۴۵ ظرفیت صنایع دستی فعال در پایگاه‌های میراث ملی و جهانی/ انجام اقدامات بنیادی در راه اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی و سرویس‌های بهداشتی در پایگاه ها

آثار تاریخی و موزه‌ها میزبان بازارچه‌های صنایع دستی

محمد مژگانی، کارشناس مسئول حوزه صنایع‌دستی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی نیز اظهار می‌کند: بسیاری از آثار تاریخی،‌ موزه‌ها و مجموعه‌ها از گذشته تاکنون میزبان بازارچه‌های صنایع‌دستی بوده‌اند که در وهله نخست مورد هدف بررسی‌ها قرار گرفتند. علاوه بر آنها امکانات جدید ایجاد یا توسعه به عنوان ظرفیت تکمیلی این بخش نیز اضافه شد.

او با اشاره به این که مطالعات خوبی در خصوص ایجاد بازارچه صنایع‌دستی از موقعیت‌یابی تا بررسی عوامل مربوط به حفاظت از اصالت مکان،‌ سلامت و عدم آسیب به بنا،‌ میزان ورودی و تجمع جمعیت و ... در دست انجام است، می‌گوید: بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی تمام استان‌های کشور انجام شده و جلسات متعددی نیز با مدیران کل، معاونت‌های میراث فرهنگی و صنایع‌دستی استانی داشته ‌این تا تمام شرایط، محدودیت‌ها و فرصت‌ها مورد بررسی قرار گیرند.

مژگانی با اشاره به اینکه خانه‌های خلاق صنایع‌دستی نیز جزو مواردی هستند که از سوی استان‌ها مورد استقبال زیاد قرار گرفته‌اند، تصریح می‌کند: در برخی از اماکن بازارچه‌های دائم و در برخی دیگر بازارچه‌های موقت و فصلی خواهیم داشت و برای استانداردسازی و هدایت توسعه این امر، دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های تجربه محور را پیگیری خواهیم کرد.

او همچنین با تاکید بر بهره‌مندی از خود ظرفیت برخی آثار تاریخی همچون کاروانسراها و ... تحت عنوان مراکز ترویج صنایع‌دستی خاطرنشان می‌کند: اغلب بازارچه‌ها با پیوست توجیه فرهنگی و اقتصادی، قابلیت این را خواهند داشت به صورت دائم به عنوان عملکرد غالب در برخی اماکن فعالیت کنند.

این مسئول با تاکید بر این که بسیاری از اماکن بررسی شده تحت تملک میراث فرهنگی هستند،‌ اظهار می کند: بابت برخی از آثار تحت مالکیت سایر دستگاه‌ها مانند اوقاف و شهرداری نیز گفت و گوهایی انجام شده و قرار است بهره‌برداری از آن‌ها در دستور کار پیگیری ادارات کل میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها باشد.

شناسایی ۱۴۵ ظرفیت صنایع دستی فعال در پایگاه‌های میراث ملی و جهانی/ انجام اقدامات بنیادی در راه اندازی بازارچه‌های صنایع‌دستی و سرویس‌های بهداشتی در پایگاه ها

پیگیری احیای بازارهای متروکه برای صنایع دستی

پویا طالب‌نیا کارشناس مسئول امور جوامع محلی پایگاه‌ها نیز با بیان اینکه در برخی از پایگاه‌های بافت تاریخی جامعه محلی خود مطالبه‌گر هستند،‌ می‌گوید: ساکنان بافت‌های تاریخی در توسعه بازارچه‌های صنایع‌دستی نقش موثری دارند و بررسی میزان حضور و ذی‌نفع بودن ایشان و همراهی با امکان‌سنجی برپایی این بازارچه‌ها برای ما اهمیت بسیاری دارد.

او ادامه می‌دهد: بنابراین اخذ رضایت و تفاهم با جامعه محلی را در بسیاری نقاط مدنظر بوده است. نقاط شهری و روستایی پایگاه‌های ملی و جهانی و مدیریت‌های مربوطه همگی در این زمینه مطالبه داشته‌اند و شاخص‌های گوناگونی نیز در این زمینه تعریف شده است.

طالب‌نیا با تاکید بر این که احیای بازارهای سنتی و متروکه به منظور استفاده در ارائه و ترویج صنایع‌دستی و همچنین فضاهای جانبی موزه‌ها مورد توجه بوده است، می‌گوید: جامعه محلی در تمام این موارد با هماهنگی بخش‌های ساختاری وزارت نقش‌آفرینی خواهند داشت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122201311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha