آغاز «حکمرانی همکارانه» در موزه‌های کشور/ پویش مردمی پاکیزگی موزه‌ها کلید خورد

پویش پاکیزگی موزه‌ها از امروز تا ۲۸ اسفندماه جاری در موزه‌های تحت پوشش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا می‌شود.

به گزارش میراث آریا، اداره‌کل موزه‌ها در نظر دارد با توجه به اهمیت موضوع مشارکت مردم در حفاظت پایدار آثار و اموال فرهنگی تاریخی و موزه‌داری کشور، نسبت به ایجاد جریانی کارآمد مردمی با عنوان «حکمرانی همکارانه» در قالب پویش‌های مردمی اقدام کند. نخستین پویش از این زنجیره پویش‌های مردمی با توجه به در پیش بودن آئین ملی نوروز، پویش پاکیزگی موزه‌ها خواهد بود. 

در بخشی از بیانیه اداره‌کل موزه‌ها آمده است: موزه‌ها تجلی آگاهی بشر به لزوم صیانت از آثار زیست فرهنگی خود هستند؛ بر آنیم تا با همکاری و مشارکت مردم عزیزمان، که صاحبان حقیقی این فرهنگِ به ارث رسیده هستند؛ حکمرانی، راهبری و هدایت موزه‌ها را به شکلی فعال‌تر و مردمی‌تر به پیش بریم. از این طریق و با احیای این تفکر که بزرگترین حافظان و انتقال دهندگان آثار و معیارهای زیست هویت‌محور، مردم هستند؛ جریانِ حکمرانیِ همکارانه و همدلانه، آغازگر حفاظت مردم‌گرا و مشارکتی در کشور خواهد بود. لذا از مردم عزیزمان خواستاریم تا در این جریان همدلانه به ما بپیوندند. 

نخستین پویش حکمرانی همکارانه، پویش پاکیزگی موزه‌هاست. در بخشی از اهداف این پویش آمده است: به بهانه استقبال از نوروز، این آیین آبادانی، پاکی و زدودن غبار از جسم و جان، شایسته است موزه ها نیز مانند خانه‌ها و کوچه‌ها و خیابان‌ها با مشارکت مردم پاکیزه و آراسته باشند. موزه ها که نهادهایی برای پاسداشت و صیانت از میراث مادی و معنوی کشور هستند، با پویش مشارکت و همکاری و همیاری همدلانه مردم برای پاکیزگی آنها، در کنار غبار روبی از خانه و کاشانه و محیط زندگی، بیش از پیش نمایانگر صلح، صمیمیت و همدلی در آستانه نوروز خواهند بود.

همچنین نحوه مشارکت شهروندان علاقه‌مند به پویش پاکیزگی موزه‌ها به این شرح است که در روزهای ۲۳ تا ۲۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ با مراجعه داوطلبانه به موزه‌های تحت پوشش وزارت متبوع از ساعت ۹ تا ۱۶ با نظارت و هماهنگی مدیر موزه می‌توانند در پاکیزگی محوطه‌ها و محیط‌های عمومی موزه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی-تاریخی همکاری کنند. این داوطلبان می‌توانند تا تاریخ ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ تصاویر و ایده‌های خود را در زمینه پاکیزگی بیشتر و بهتر موزه‌ها از طریق رایانامه Museums@mcth.ir ارسال و با هشتگ #من_موزه_پاکیزگی در فضای مجازی منتشر کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122301420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha