آغاز طرح احیای نساجی سنتی در بم

مسئول ادره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بم گفت: دوره آموزشی نساجی سنتی بم با هدف احیا و بازسازی این صنعت فراموش شده در منطقه بم آغاز شد.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، دوره آموزشی نساجی سنتی بم با هدف احیا و بازسازی این صنعت فراموش شده در منطقه بم آغاز شد.

مسعود قمری مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  شهرستان بم  در این خصوص گفت: شهر کهن بم به عنوان یکی از شهرهای مهم ایران، در صنعت نساجی سنتی از قدمت و شهرت بسیار بالایی برخوردار بوده است و متون تاریخی متعددی به این موضوع اشاره دارد همچنین در شاهنامه فردوسی نیز افسانه ای به نام هفتواد به نوعی صنعت نساجی بم را مورد خطاب قرار می‌دهد. با وجود تاریخ غنی این صنعت در منطقه بم اما متاسفانه این رشته هنری طی سالیان گذشته رو به فراموشی رفته است.

قمری گفت: از این رو به منظور احیاء مجدد این هنر بسیار ارزشمند، معاونت صنایع دستی کرمان و اداره میراث فرهنگی بم با همکاری فرمانداری این شهرستان طرحی برای احیای صنعت نساجی سنتی در بم را برنامه‌ریزی کرده و هم اکنون درحال اجرا است.

او افزود: برای اجرای این طرح هشت دستگاه نساجی سنتی خریداری و در خانه صنایع دستی نصب شد. در مرحله اول این طرح ۱۰ نفر از هنرمندان رشته‌های نزدیک به نساجی آموزش مقدماتی را می‌بینند و سپس وارد دوره های پیشرفته و به‌آموزی شده و هرساله به تعداد هنرآموزان اضافه خواهد شد.

قمری ادامه داد: امیدواریم  بتوانیم طی دو سال آینده این رشته مهم و پرکاربرد و اشتغالزا را که سالیان درازیست در بم به فراموشی سپرده شده است مجدد احیا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122501632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha