احیای فرهنگ ناب یزد در بافت تاریخی شهر جهانی یزد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و دبیر ستاد خدمات سفر استان یزد گفت: موزه زنده یزد، اقدامی در راستای احیای فرهنگ ناب مردم یزد در بافت تاریخی است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، سید محمد رستگاری با اعلام این خبر گفت: یکی از ویژه‌برنامه‌هایی که نوروز امسال در محله لرد آسیاب از محلات بافت تاریخی یزد برنامه‌ریزی‌شده، برگزاری موزه زنده است.

دبیر ستاد خدمات سفر استان یزد ادامه داد: این برنامه توسط سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری یزد با هدف معرفی آداب و هویت یزدی‌ها، هم به شهروندان و هم به میهمانان نوروزی یزد تدارک دیده‌شده است.

رستگاری با اشاره به اینکه این برنامه در قالب معرفی صنایع‌دستی و مشاغل یزدی‌ها، مفاخر و بزرگان یزد، روایت‌ها و تاریخ یزد و نیز آداب‌ورسوم مردم این دیار برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در این راستا ۱۷۴ هنرمند فعالیت می‌کنند.

او تصریح کرد: راه‌اندازی بخش کودک روزنامه‌فروش، مکتب‌خانه، حمام قدیمی، آژان‌ها، زندگی روزمره یزدی‌ها، بازی‌های بومی، محلی و شخصیت‌های معروف قدیم، خشت‌زنی با عنوان «خشت و خاطره» و ساخت المان، چاووشی خوانی، معرفی مشاغل و صنایع‌دستی، قالی‌بافی و برنامه‌های زورخانه‌ای، معرفی غذاهای سنتی یزد، حافظ خوانی و قصه‌خوانی، مراسم نمادین عروسی یزدی‌ها ازجمله برنامه‌هایی است که برای ایام نوروز ۱۴۰۳ در قالب موزه زنده یزد پیش‌بینی‌شده است.

رستگاری در پایان گفت: موزه زنده یزد از ۲۸ اسفندماه تا ۷ فروردین‌ماه برگزار خواهد شد و آداب‌ورسوم یزدی‌ها در بخش‌های مختلف را برای گردشگران نوروزی روایت می‌کند.

احیای فرهنگ ناب یزد در بافت تاریخی شهر جهانی یزد

احیای فرهنگ ناب یزد در بافت تاریخی شهر جهانی یزد

انتهای پیام/

کد خبر 1402122801967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha