نقش موثر بیلبورد در تبلیغات جاذبه‌های گردشگری

تبلیغات محیطی پیشینه بسیار طولانی و قدیمی دارند و در واقع منشا آن را قبل از انقلاب صنعتی و پیدا شدن مدرنیته می‌دانند. تبلیغات محیطی به راحتی می‌تواند در ذهن بازدید کننده و به ویژه گردشگران حک شده است. بیلبورد در تبلیغات جاذبه‌های گردشگری، تاریخی و طبیعی می‌تواند نقش چشمگیری را ایفا کند. 

زهرا محمدی کارشناس اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان در یادداشتی نوشت: صنعت گردشگری در دنیای امروز یکی از صنایع پرسود از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که باید برای جذب گردشگر و معرفی بناها اقداماتی صورت بگیرد که می‌توان به تبلیغاتی همچون چاپ کتاب، انتشار بروشور و استند و بیلبوردها برای دسترسی بهتر گردشگران به مناطق مورد نظر اشاره کرد. تابلوهای گردشگری نقش ویژه‌ای را در این صنعت ایفا می‌کنند، به نوعی که می‌توان گفت این بیلبوردها زبان گویا برای راهنمایی یک گردشگر در شهرها و استان‌ها هستند. 

سال‌هاست که استفاده از بیلبوردها حرف اول را در صنعت تبلیغات و بازاریابی و همچنین برندینگ می‌زند هرچقدر هم که پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی رو به رشد باشد باز هم بسیاری ازبرندها هستند که تبلیغات و بازاریابی سنتی نسبت به بازاریابی دیجیتال، برایشان پرسودتر است و به نسبت بازدهی بیشتری دارد زیرا تبلیغات در فضای باز نقش مهمی در در نظر گرفتن مقصد اولیه ایفا می‌کند. 

استفاده از بیلبوردها بسیار سریعتر از سایر رسانه‌های جمعی به جز اینترنت رشد کرده است و این مقرون به صرفه بودن و توانایی آن در دستیابی به جمعیت هدف در مدت زمان کوتاه نسبت داده می‌شود. توجه عابران و رانندگان معمولاً به بزرگی بیش از حد بیلبورد نیست، بلکه به پیام و طرحی است که در آن وجود دارد. بیلبورد یکی از ابزار مهم و قدرتمند برای تبلیغات برند و جذب مشتری است. از ویژگی‌های آن‌ها سرعت انتقال و کیفیت پیام تبلیغاتی است. از عواملی که تأثیر زیادی در افزایش جذابیت و اثر بخشی بیلبوردها دارد، انتخاب شعار دقیق، خوانایی و سادگی، ایجاز، استفاده از کلمات محدود، توافق رنگ، رعایت ایده‌های پسندیده، توجه به ارزش‌های دقیق محصول، ترکیب اصولی و سایز بیلبورد است. 

جذابیت بصری

تمامی انسانها ناخودآگاه جذب رنگ و طرح بیلبوردها می‌شوند. زمانی که افراد در فضای خارج از خانه و در فضای باز هستند، میزان جذب و یادآوری پیام‌های تبلیغاتی بیشتر است. با توجه به اینکه افراد زیادی، زمان کمتری را در خانه می‌گذرانند، دسترسی به مخاطبان از طریق رسانه‌های سنتی مانند رادیو، مجلات، تلویزیون و روزنامه‌ها در حال کاهش است. حتی با افزایش بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و تبلیغات گوگل، تبلیغات خارج از خانه موثرترین روش برای هدایت فعالیت‌های آنلاین است. آن‌ها این امکان را فراهم می‌کنند تا پیام به افراد بیشتری منتقل شوند. بیلبوردها به دلیل اندازه بزرگی که دارند بیشتر می‌توانند توجه عموم را برانگیزند. علاوه بر اندازه بزرگ، شرکت‌های تبلیغاتی امروزه از رنگ‌های روشن، تصاویر و کلمات سه بعدی و به ندرت ترکیب صوتی تصویری برای جلب توجه رهگذران استفاده می‌کنند. 

بیلبوردی که تصاویری خیره کننده از یک مقصد دور را به نمایش می‌گذارد، به عنوان کاتالیزوری برای شروع فرآیند بررسی عمل می‌کند. توجه بصری و مغز انسان ابتدا به تضادهای رنگ و نور و سپس به ارزش عاطفی و فرهنگی یک رنگ خاص پاسخ می‌دهد. رنگ به عنوان یکی از مهمترین عناصر بصری می‌تواند تأثیری فعال و تأثیرگذاری بر دیدگاه عموم مردم شهر و گردشگران داشته باشد. بیلبوردها اینقدرت را دارند که به عنوان یک الهام بصری عمل کند، و افراد را ترغیب کند تا در جستجوی مقصدها عمیق‌تر شوند و در نهایت انتخاب‌های آگاهانه‌ای در مورد جایی که می‌خواهند به آن سفر کنند را داشته باشند. 

نقش ماندگار بیلبورد در ذهن افراد

مغز انسان به عنوان عاملی برای شناخت و یکی از مهم‌ترین عوامل در طراحی معماری است، ذهن به مثابه آینه طبیعت و بهره گیری و ایده گرفتن است که در طرح معماری خود را بروز می‌دهد. بیلبوردها اثری ماندگار در حافظه ببینده می‌گذارند به گونه‌ای که بیننده بعد از ترک محل، همچنان به تبلیغ جاذبه گردشگری و تاریخی و موضوع آن فکر می‌کند. نوشته روی بیلبورد باید ساده و خوانا باشد و در مدت زمان بسیار کوتاهی قابل خواندن است. برای تأثیرگذاری عمیق بیلبورد در ذهن افراد باید این تابلوها از نظر طراحی و گرافیک غنی و حرفه‌ای باشند. این نوع طراحی‌ها به ایده‌های بکر و خلاقانه نیاز دارند، چون طراحی آن‌ها باید به‌صورتی باشد، تا با نگاه اول بلافاصله نظر افراد را به خود جلب کند. 

بنابراین می‌توان به راحتی به این نتیجه رسید که هیچ وقت نمی‌توان در دنیای کسب و کار برای تبلیغات و جلو زدن از رقیب‌ها تنها به تبلیغات آنلاین اکتفا کرد و نقش بیلبورد در تبلیغات و برندینگ را نادیده گرفت؛ بلکه برای تحت تاثیر قرار دادن طیف گسترده‌ای از مردم باید در کنار تبلیغات آنلاین از تبلیغات سنتی یا محیطی، مانند: تبلیغات بر روی بیلبوردها و تلویزیون‌های شهری نیز استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122802040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha