برگزاری آیین نوروزگاه در جوار میراث جهانی گنبدقابوس در شرق گلستان

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر و رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس در شرق استان گلستان از برگزاری آیین نوروزگاه در جوار میراث جهانی گنبد قابوس، بلندترین گنبد آجری جهان پس از افطار خبر داد و گفت: این جشن‌ها از دوم تا هفتم فروردین با حضور هنرمندان اقوام ساکن این شهرستان و با اجرای برنامه‌های آیینی و مذهبی متناسب با نوروز و ماه مبارک رمضان برگزار خواهد شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مریم آق‌آتابای با اعلام این خبر گفت: علاوه بر جشن‌های آیین نوروزگاه، نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات نیز هرروز از ساعت ۱۱ تا ۲۲ در جوار میراث جهانی گنبد قابوس برپا خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس افزود: در کنار نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات و نیز برگزاری جشن‌های نوروزگاهی، چندین آلاچیق (خانه سنتی ترکمن) برپاشده و پس از افطار به مسافران انواع نان، شیرینی و غذاهای محلی را عرضه می‌کنند.

او افزود: در ورودی شهر گنبدکاووس و در بوستان الغدیر، تعدادی از دستگاه‌های عضو ستاد اجرایی خدمات سفر مانند شهرداری، جمعیت هلال‌احمر، راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، پلیس و آموزش‌وپرورش با برپایی غرفه‌هایی به مسافران و گردشگران نوروزی خدمات خواهند داد.

آق‌آتابای بابیان این‌که ارائه خدمات از سوی ۱۳ کمیته این ستاد از ۲۸ اسفندماه شروع خواهد شد، گفت: امسال ۱۰ آموزشگاه با ۹۴ کلاس درس، مجموعه سوئیت‌های خانه معلم با ۸۰ تخت، ۲۶۹ تخت متل‌ها، ۶ خانه مسافر و سه اقامتگاه بوم‌گردی برای اسکان مسافران نوروزی در این شهرستان پیش بینی شده است.

او همچنین بیان کرد: در تعطیلات نوروز و با همکاری برخی هنرمندان صنایع‌دستی گنبدکاووس، برنامه بازدید از کارگاه‌های سوزن‌دوزی، معرق روی شیشه، چرم، البسه و زیورآلات ترکمن برای مسافران و گردشگران نوروزی تدارک دیده‌شده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر گنبدکاووس افزود: یک نمایشگاه جانبی از صنایع‌دستی با برپایی ۲ آلاچیق سنتی در موزه تخصصی فرش ترکمن در نزدیکی برج قابوس نیز در ایام تعطیلات نوروزی برپا خواهد شد.

او همچنین از برپایی سه کمپ موقت راهنمای مسافران نوروزی در مسیرهای فرعی ورودی به این شهرستان در حاجی‌قوشان، امان‌گل‌تپه و نارلی‌داغ خبر داد و افزود: در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳ چند آلاچیق ترکمنی در محل بازارچه مرزی اینچه‌برون برای ارائه خدمات به مسافران برپا خواهد شد.

آق‌آتابای گفت: برنامه‌ها و فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده ستاد اجرایی خدمات سفر گنبدکاووس با رعایت کامل شئون ماه مبارک رمضان خواهد بود و کمیته نظارت و ارزیابی بر فعالیت‌ها نظارت خواهد داشت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گنبدکاووس همچنین گفت: مسافران و گردشگران نوروزی در بدو ورود به گلستان می‌تواند نرم‌افزار کاربردی «نگارستان» را روی گوشی اندروید خود نصب‌کرده و از طریق آن با جاذبه‌های گردشگری این استان شمالی آشنا شوند.

شهرستان تاریخی گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت و تنوع اقوام و فرهنگ‌ها در شرق استان گلستان واقع شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402122802041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha