افتتاح نمایشگاه «کلام جاودان» در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان/ نمایش ۲۰ قرآن نفیس

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از برپایی نمایشگاه قرآن‌های نفیس خطی با عنوان کلام جاودان در این مجموعه میراث جهانی با همکاری موزه ملی قرآن کریم در بهار طبیعت و قرآن خبر داد.

به گزارش میراث آریا، آفرین امامی گفت: به مناسبت نوروز ۱۴۰۳ و ماه رمضان، نمایشگاه کلام جاودان دربرگیرنده ۲۰ قرآن نفیس از موزه ملی قرآن کریم در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان از نخستین روز فروردین ۱۴۰۳ بازگشایی شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان افزود: قدیمی‌ترین قرآن به نمایش گذاشته مربوط به قرن ششم هجری قمری به خط کوفی و جدیدترین آن برای دوره قاجار است، همچنین خطوط این قرآن ها به خط نسخ، نستعلیق، شکسته، ثلث و ریحان است.

کاتبان مومن که کلام وحی را خوشنویسی فاخر می‌کردند

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین فخرالدین صابری، رئیس موزه ملی قرآن کریم در ادامه گفت: در این نمایشگاه ۲۰ قرآن نفیس برای ادوار تاریخی از زمان صفوی، زندیه تا دور قاجار به نمایش گذاشته شده است که این قرآن های خطی به همت هنرمندان خوشنویس در قرون گذشته کتابت شده است که کلام وحی را خوشنویسی کردند تا مومنان به کتاب وحی دسترسی پیدا کنند.

او به تشریح هنرمندان کاتب خوشنویس دوره صفوی پرداخت و تصریح کرد: این هنرمندان از جمله خوشنویس عبدالله، عبدالقادر حسین و خوشنویسان هنرمند دیگر قرون گذشته از جمله محمدهاشم اصفهانی، آقاجان پرتو می‌توان نام برد.

حجت الاسلام و المسلمین صابری درباره 2 اثر نفیس قرآنی به نمایش گذاشته شده، گفت: اثر نخست، یک جز قرآن به خط کوفی برای ششم هجری قمری است و قرآن دیگر نیز یک قرآن با ارزش طوماری برای دوره قاجار به خط محمد علی است.

نمایشگاه کلام جاودان از اول فروردین بازگشایی و تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ در موزه مردم شناسی کاخ ابیض پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010100073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha