مجموعه زندیه تا ۲ سال آینده می‌تواند در اولویت ثبت قرار گیرد

مدیرکل ثبت آثار حفظ و احیای میراث معنوی طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ثبت جهانی زندیه طی دو سال آینده می‌تواند در اولویت ثبت قرار گیرد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فارس، علیرضا ایزدی امروز 2 فروردین ماه 1403 در حاشیه آیین گشایش عمارت دیوان‌خانه شیراز درباره زمان‌بندی ثبت جهانی مجموعه زندیه در شیراز گفت: ثبت مجموعه جهانی زندیه و بافت تاریخی اخیراً در سفر دوم رئیس‌جمهوری به شیراز این موضوع مطرح شد و بلافاصله این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل ثبت آثار حفظ و احیای میراث معنوی طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: طی نشستی که با مجموعه دست‌اندرکاران و متولیان این حوزه صورت گرفت، دستور کار مشخص تصویب شد تا برای سامان‌دهی، رفع موانع به لحاظ بصری و مجموعه فعالیت‌هایی که مانع از ثبت جهانی شود، برای پاک‌سازی آن‌ها اقدام شود.

او بیان کرد: طی تعاملاتی که با استانداری و مجموعه اداره کل میراث استان و شهرداری وجود دارد، معتقدم آنچه باید اتفاق بیافتد، رقم خورده و امید است هر چه زودتر مشاور برای طرح ساماندهی باهدف ثبت داشته باشیم.

ایزدی ادامه داد: حسب دستور قائم‌مقام وزارت خانه، این موضوع در دستور کار است و فرآیند زمانی هفت‌ تا هشت ماه خواهد بود و طی دو سال آینده این مجموعه می‌تواند در اولویت ثبت قرار گیرد، چراکه این موضوع به بافت تاریخی شیراز هم کمک خواهد کرد.

مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: آن دسته از آثار که ثبت ملی است، اعتبارات ملی آن‌ها تعیین‌ شده و توضیح اعتبارات بر اساس یک چارچوب بوده که اولویت با خود مجموعه است.

او تصریح کرد: نگاه دولت به آثار تاریخی امیدوارانه است و انتظار می‌رود حوزه برنامه‌وبودجه نیز نگاه منطقی‌تر باشد و این درخواست راداریم که مجموعه قانون‌گذار و افراد فعال در حوزه بودجه‌ای، واقعیت توسعه کشور را ببینند، چراکه گردشگری اولویت اول کشور در آینده خواهد بود و با نگاه برنامه محور می‌توانیم اشتغال مناسب را ایجاد کنیم و به‌علاوه تحول قابل‌توجهی را در اقتصاد گردشگری برای کشور به ارمغان بیاوریم.

ایزدی افزود: قریب به یک‌ میلیون اثر در سطح کشور داریم و بر اساس دسته‌بندی که برای آن‌ها صورت می‌گیرد در قالب سند توسعه راهبردی موضوعات آن‌ها لحاظ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010200311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha