۲۱ سیاه چادر نوروزی به‌عنوان نوروزگاه در چهارمحال و بختیاری برپا شد

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری از برپایی ۲۱ سیاه چادر نوروزی به‌عنوان نوروزگاه در سطح استان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، محمد محمودی روز پنجشنبه دوم فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با اعلام این خبر تأکید کرد: نوروزگاه‌های عشایری فرصتی مهم برای معرفی فرهنگ اصیل و ناب زندگی عشایری از طریق برپایی سیاه‌چادرها به مسافران و گردشگران نوروزی است.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به سبک خاص زندگی عشایری افزود: با وجود تغییراتی در زندگی انسان‌ها بر اثر گذر زمان اما فرهنگ و شیوه زندگی عشایری تاکنون به‌‎صورت دست‌نخورده و اصیل باقی‌مانده است و توانسته فرهنگ‌ها و اصالت‌های خود را حفظ کند.

او تصریح کرد: سخت‌کوشی، صداقت، راست‌گویی و پای کار بودن را امروز می‌توان به وضوح در سیاه‌چادرهای عشایری کشاهده کرد.

محمودی یادآور شد: امروز نوع زندگی، آداب و رسوم جامعه عشایری به‌صورت ناب و اصیل باقی‌مانده است و می‌تواند در راستای تحکیم فرهنگ ایرانی اسلامی برای گردشگران نوروزی جلوه و نمادی از اصالت زندگی عشیره‌ای باشد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: نوروزگاه‌های عشایری فرصت خوبی برای معرفی توانمندی‌های جامعه عشایری استان به گردشگران و مسافران نوروزی است.

او گفت: آداب و رسوم عشایر و محصولات تولیدی این قشر برای گردشگران و مسافران نوروزی دارای جذابیت است.

محمودی تأکید کرد: تلاش شده آداب و رسوم و سنت‌های عشایری چهارمحال و بختیاری در سیاه‌چادرها به نمایش گذاشته شود تا علاوه بر ایجاد شور و نشاط نوروزی برای مسافران و گردشگران، نسبت به ایمنی تردد جاده‌ها کمک شود.

او افزود: مسافران نوروزی ورودی به چهارمحال و بختیاری در سیاه‌چادرها توقف کوتاه داشته باشند تا استراحت و خدمات مختلف فرهنگی را از عشایر دریافت کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010200314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha