استقبال بالای گردشگران از بنای تاریخی طاق‌گرا در سرپل‌ذهاب

رئیس‌اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرپل‌ذهاب از استقبال بالای گردشگران از بنای تاریخی طاق‌گرا در این شهرستان خبرداد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، نادر رحیمی روز شنبه ۴ فروردین، از طاق‌گرا به عنوان یکی از بناهای تاریخی مهم سرپل‌ذهاب نام‌برد و اظهار کرد: این بنای‌سنگی در فاصله ۱۵ کیلومتری از شهر سرپل‌ذهاب و بر روی گردنه‌ای استراتژیک به همین‌ نام واقع شده‌ است. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرپل‌ذهاب تصریح کرد: برخی از باستان‌شناسان این بنای تاریخی را متعلق به دوره اشکانیان و برخی دیگر نیز آن را مربوط به دوره خسرو پرویز ساسانی می‌دانند. 

او تاکید کرد: با این حال هنوز کارکرد دقیقی برای این بنا تاریخی مشخص نیست و تاکنون کارکردهایی نظیر یادگار احداث راه‌ کاروانرو، بنای یادبودی از یک پیروزی، اریکه سلطنتی، پاسگاه مرزی و توقفگاه موکب‌ شاهی برای آن بیان شده‌است. 

رحیمی در ادامه افزود: در نزدیکی این بنای مهم، تعداد دیگری آثار تاریخی شاخص همچون بخشی از راه‌شاهی، معدن سنگ تاریخی، پل تاریخی پهلوی، منظر طبیعی طاق‌گرا، بنای تاریخی زیج منیژه و چشمه‌ای تاریخی قرار دارد که بر اهمیت آن افزوده است. 

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرپل‌ذهاب خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه در زلزله سال ۱۳۹۶ آسیب‌هایی به زیرساخت‌های این بنای تاریخی مهم وارد شد، اما پس از آن با تامین اعتبار راه دسترسی مناسبی برای آن احداث و وضعیت بهتری پیدا کرد. 

او در پایان گفت:  در نوروز امسال شاهد استقبال بسیار بالای گردشگران از این بنای تاریخی هستیم و از آنجایی که این اثر در موقعیت مناسبی قرار گرفته گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403010400521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha