کرمان از استان‌های برتر در حوزه صنایع‌دستی کشور است

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان کرمان گفت: کرمان با دارا بودن بیش از ۸۰۰ اثر ثبت ملی، ۱۰ اثر جهانی ثبت شده و ۵ شهر ملی و یک شهر جهانی صنایع دستی، از استان‌های برتر کشور است.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، ۴ اسفند ماه ۱۴۰۳ سعید شاهرخی در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع‌دستی استان کرمان گفت: کرمان با دارا بودن بیش از ۸۰۰ اثر ثبت ملی، ۱۰ اثر جهانی ثبت شده و پنج شهر ملی و یک شهر جهانی صنایع‌دستی، از استان‌های برتر کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان با اشاره به ثبت ملی پنج شهرستان استان کرمان خبر گفت: پیوند هنر و معنویت موجب خلق دست‌آفریده‌هایی بی‌نظیر بر قامت استوار دیار کریمان است، که این مهم منجر به ثبت ملی کرمان به عنوان شهر ملی صنایع دستی، شهربابک به عنوان شهر ملی فیروزه، قلعه‌گنج به عنوان شهر ملی حصیربافی، راور به عنوان شهر ملی قالی و راین به عنوان شهر ملی چاقو شده است.

او با ابراز خرسندی از اینکه عرصه این مرز و بوم از هنر بی‌انتهای هنرمندان این دیار بهرمند است گفت: شهرستان سیرجان به عنوان شهر جهانی گلیم در شورای جهانی صنایع ثبت شده است که گلیم شریکی پیچ و گلیم فرش از شاخص ترین دست‌بافته‌های زنان و دختران عشایری و روستایی استان کرمان و شهرستان های سیرجان و بافت است.

شاهرخی افزود: استان‌های آذربایجان، قزوین، اردبیل، کردستان، یزد، سمنان، فارس و استان کرمان با بیش از ۲۰ رشته مختلف صنایع دستی در نمایشگاه صنایع‌دستی نوروزی کرمان شرکت کردند که مورد استقبال مردم و میهمانان نوروزی قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کرمان در ادامه گفت: کرمان پهناورترین استان کشور در جنوب شرق است و جزو استان‌های برخوردار کشور بشمار می رود.

او با اشاره به اینکه استان کرمان از تنوع آب و هوایی از گرم، مرطوب، خشک و معتدل کوهپایه ای و کوهستانی برخوردار است گفت: ٤١ منطقه نمونه گردشگری در استان کرمان وجود دارد.

شاهرخی در ادامه از مجموعه گنجعلیخان، قلعه دختر و قلعه اردشیر، مسجد امام، مجموعه حاج آقا علی، مسجد پامنار، مدرسه حیاتیه، یخدان مویدی، مقبره مشتاقیه، مجموعه وکیل، مجموعه ابراهیم خان، گنبد جبلیه، مسجد جامع مظفری، باغ موزه هرندی، باغ فتح آباد و باغ شاهزاده ماهان یاد کرد و افزود: استان کرمان از جاذبه‌های گردشگری چشمگیری برخوردار است و از میهمانان نوروزی برای بازدید از ظرفیت های گردشگری استان کرمان دعوت نمود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010500717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha