راهبردهای عملی برای افزایش مشارکت مردمی در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن استقبال از شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، به زودی برنامه‌های عملی خود برای تحقق این شعار را اعلام خواهد کرد.

به گزارش میراث آریا به نقل از روابط عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تعیین شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب به معنای تعیین جهت‌گیری حکمرانی در آن سال است؛ از این رو همه ارکان نظام و ارگان‌های دولتی باید به آن سمت حرکت کنند. حرکتی که با شعارزدگی محقق نمی‌شود و باید از حیطه نظر به عمل برسد.

جامه عمل پوشاندن به شعار امسال که «جهش تولید با مشارکت مردم» است، تقویت دو حوزه اقتصاد و مشارکت مردمی را طلب می‌کند. مراد از تولید،‌ اقتصاد غیروابسته به نفت است؛ که اگر غیر از آن بود، مشارکت مردم بی‌معنا می‌شد.

یکی از راه‌های تقویت اقتصاد و ارزآوری برای کشور، تقویت حوزه گردشگری است. میراث غنی فرهنگی ایران در کنار طبیعت زیبای آن، ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای گردشگری دارد و با فراهم‌آوردن زیرساخت‌ها می‌توان کشور را به یکی از مقاصد مهم گردشگری تبدیل کرد. به ویژه که در حال حاضر، کشورمان در فهرست جهانی میراث ناملموس در رتبه پنجم و در فهرست میراث فرهنگی ملموس در رتبه نهم جهان قرار دارد.

به‌کارگیری مشارکت‌های مردمی در این حوزه از طریق تسهیل‌گری وزارت میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی در حوزه صدور مجوزهای مرتبط از جمله ارائه مجوزهای خدمات مسافرتی و گردشگری، جواز تأسیس کارگاه‌های تولید صنایع دستی، مجوز راه‌اندازی موزه‌های خصوصی، مجوز ایجاد اقامتگاه‌های بومگردی، اعطای مجوزهای بهره‌برداری از ابنیه فرهنگی‌تاریخی و ... در کنار استفاده بیشتر از ظرفیت‌های سمن‌ها نظیر انجمن‌های میراث فرهنگی و انجمن خیرین میراث فرهنگی است.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ضمن استقبال از شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»، به زودی برنامه‌های عملی خود برای تحقق این شعار را اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403010701137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha