کاوش باستان‌شناسی در تُم گاوان جیرفت کرمان پایان می‌یابد

سرپرست پایگاه ملی محوطه‌های تاریخی جیرفت گفت: فصل اول کاوش در این محوطه در سال ۹۸ با هدف لایه‌نگاری انجام شده بود و فصل دوم از کاوش با هدف شناخت بیشتر جنبه‌های فرهنگی و تاریخی محوطه در حال اتمام است.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان، قادر شیروانی گفت: فصل اول کاوش در این محوطه در سال ۹۸ با هدف لایه‌نگاری انجام شده بود و فصل دوم از کاوش با هدف شناخت بیشتر جنبه‌های فرهنگی و تاریخی محوطه و با همکاری دانشگاه جیرفت از روزهای پایانی سال گذشته شروع و در حال اتمام است.

سرپرست پایگاه ملی محوطه های تاریخی جیرفت افزود: فصل دوم کاوش باستان شناسی در تُم گاوان در حال اتمام است این تپه یکی از محوطه‌های چند دوره ای حوضۀ هلیل رود است که برای انجام مطالعات باستان‌شناختی و شناخت جنبه‌های مختلف فرهنگی منطقه حائز اهمیت است.

او اظهار کرد: در واقع کاوش این تپه می‌تواند در تکمیل اطلاعات و خلأ اطلاعات ادوار دیگر را پوشش دهد.

شیروانی ادامه داد: بیشترین اهمیت تپه از نظر تاریخی، دارا بودن لایه های استقراری عصر آهن (پیش از هخامنش) است، این دورۀ فرهنگی در جنوب شرق ایران ناشناخته است و اطلاعات تاریخی و باستان شناختی ما از این دوره در مناطق شرقی و جنوب شرقی ایران تقریباً اندک است.

سرپرست پایگاه ملی جیرفت بیان کرد: امید است که کاوش‌های باستان شناختی در محوطۀ تُم (تُمب) گاوان ابعاد تازه‌ای را از این سکونت گاه مهم در عصر آهن به ویژه از نظر معماری، هنر و ارتباطات فرهنگی روشن کند.

تپه باستانی تُم (تُمب) گاوان در حدود یک کیلومتری شرق شهر جیرفت قرار دارد و در سال ۱۳۴۵ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است.



انتهای پیام/

کد خبر 1403012002476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha