بناها و محوطه‌های تاریخی؛ ضلع سوم مثلث گردشگری گیلان

جاذبه، یکی از کلیدی‌ترین کلمه در صنعت گردشگری جهان است که بواسطه آن هر سال میلیون‌ها و بلکه میلیاردها انسان را در اقصی نقاط جهان بسوی خود فرا می‌خواند؛ و این موضوع آنچنان فرقی نخواهد کرد که در داخل یک منطقه کوچک باشد، یا استان و یا در سطح یک کشور و حتی فراتر از مرزهای سرزمینی یک حکومت!

محمدرضا امیری‌نژاد، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل استان گیلان در یادداشتی نوشت: بی‌شک جاذبه، الفبا و کلیدی‌ترین کلمه در صنعت گردشگری جهان است که بواسطه آن هر سال میلیون‌ها و بلکه میلیاردها انسان را در اقصی نقاط جهان بسوی خود فرا می‌خواند و این موضوع آنچنان فرقی نخواهد کرد که در داخل یک منطقه کوچک باشد، یا استان و یا در سطح یک کشور و حتی فراتر از مرزهای سرزمینی یک حکومت!

علاوه بر نقاط مشترک بسیار، هر کشوری می‌تواند جاذبه‌های مخصوص به خود داشته باشد، که همین امر از نگاه تیزبین گردشگران پنهان نمانده و چه بسا خود به تنهایی موجبات سفر به نقاط دور و نزدیک جهان را برای ساکنان مختلف کره زمین فراهم آورده است.

همچنان که برخی از کشورها در تولید محصولات کشاورزی یا صنعتی تک محصولی محسوب می‌شوند، این صفت در حوزه گردشگری نیز قابل تعمیم است. امروز کشورهای جهان بنا به فراخور دارای جاذبه‌های طبیعی، مصنوعی یا ترکیبی از آن دو بوده و در هر صورت کمیت و کیفیت جاذبه در جذب گردشگران بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

ایران این سرزمین اهورایی که به یقین خداوند نعمتش را بر مردمان آن تمام کرده است، در تمام حوزه‌ها و از جمله پتانسیل صنعت گردشگری و هر آنچه که متعلق و مربوط به آن است، یک گام از سایر کشورهای جهان جلوتر است و در این میان هر یک از استان ها نیز ظرفیت و جاذبه‌های تعیین کننده مخصوص به خود دارد. 

منطقه‌ای جاذبه‌های طبیعی دارد و آن دیگری در حوزه مصنوعات بشری سرآمد است. اکنون علیرغم اینکه بنظر می‌آید گیلان به سرسبزی و جاذبه‌های طبیعی خود شناخته می‌شود، اما باید اعتراف کرد که طی سال‌های اخیر و با سعی و تلاش اداره‌کل میراث‌فرهنگی، دستگاه‌های مختلف ذیربط و مالکان بناهای تاریخی، علاوه بر دو جاذبه جنگل و دریا، بناها و محوطه‌های تاریخی بخوبی توانسته‌اند در کنار عوامل طبیعی مذکور عامل سوم قدرتمندی برای جذب گردشگران از سراسر کشور باشد.

بافت‌های تاریخی، دژ قلعه رودخان، موزه میراث روستایی گیلان، شهرک تاریخی ماسوله و سایر بناها همچون قلعه‌ها، مساجد، بقعه‌های متبرکه، خانه‌های تاریخی و غیره در مجموع ترکیبی همگن را به وجود آورده که گویی مسافران را از بازدید آنها گریزی نیست و چنانچه بدون بازدید گیلان را بسوی دیارشان ترک کنند، سفرشان ناتمام باقی مانده است. 

گورستان‌ها و محوطه‌های تاریخی از دیگر دلایل ماندگاری گردشگران در استان می‌تواند باشد که نتیجه حاصل از شکافتن سینه ی هر یک از آنها (اشیاء فرهنگی - تاریخی) در موزه‌های استان به معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته و موجبات رضایت مندی ایشان را فراهم کرده است.

با همه آنچه بیان شد، آنجا که جاذبه‌های گیلان در ترکیبی تحسین برانگیز، صحنه‌های چشم نواز غرور آفرین را خلق می‌کند(که مثال بارز آن قلعه رودخان و موزه میراث روستایی گیلان در دل جنگل‌های هیرکانی است) چشم برداشتن و دل کندن از آن را دشوار کرده و تنها امید به بازگشتی دوباره است که می‌تواند رضایت گردشگر به رفتن را جلب کند. 

روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در واقع تاکیدی مضاعف بر اهمیت هویت فرهنگی و نقش آن بر صنعت گردشگری هر کشوری است که به تنهایی یا به صورت مکمل در کنار جاذبه‌های دیگر می‌تواند موجبات رشد و شکوفایی آن کشور را فراهم آورد.

طی سال‌های اخیر با نقش سازنده بناهای تاریخی در جذب گردشگر و درآمدزایی خانوارها، نگاه به بناها و محوطه های تاریخی تغییر کرده بگونه‌ای که علاقمندی سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در بناهای تاریخی شدت گرفته است؛ و حال بماند که صاحبان بناهای تاریخی (اغلب وراث) کم کم برای حفظ و احیاء میراث نیاکان خویش رغبت نشان داده و در این راستا برگزاری همایش و نشست‌های مختلف به منظور بهره‌گیری از تجربیات موفق احیاء‌کنندگان می‌تواند زمینه ترغیب و تشویق سایر مالکان بناهای تاریخی را برای بهره‌برداری بهینه از بنا در قالب تغییر کاربری های مرتبط فراهم آورده و در این میان تسهیل شرایط و مساعدت به منظور دستیابی اهداف مورد نظر متقاضیان در چهارچوب ضوابط و مقررات، صیانت از میراث گذشتگان را بیش از پیش فراهم آورده، آنچنان که می‌توان امید داشت با همت والای همه مردم و دوستداران حوزه فرهنگ، امانت نسل فردا سالم به ایشان تحویل داده شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403013003072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha