بازدید از نگاره‌کندهای بهرام دوم ساسانی در نورآباد ممسنی و کورانگون در شهرستان رستم/ حفاظت، ساماندهی و مرمت نگاره‌کنده‌ها در برنامه پژوهشگاه

مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و هیأت همراه در سومین روز از سفر به استان فارس از نگاره‌کند بهرام دوم ساسانی در نورآباد ممسنی، نگاره‌کند عیلامی کورانگون در شهرستان رستم، میل اژدها (دیمه میل)، تپه های نورآباد، تل اسپید،گوردخمه دا و دختر، موزه باستان‌شناسی و تاریخ هنر نورآباد ممسنی، بیشاپور و ... بازدید کردند.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این بازدید با حضور ذات‌الله نیکزاد معاون پژوهشی، سجاد علی‌بیگی رییس پژوهشکده باستان‌شناسی، مهدی رازانی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی و نوروز رجبی مشاور ریاست پژوهشگاه همراه بود.

مصطفی ده‌پهلوان در تشریح این بازدید گفت: نگاره‌کندها در تاریخ و فرهنگ ایران از اهمیت زیادی برخوردارند. پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری مصمم است با همکاری استانها بویژه استان فارس که بیسترین نگاره‌کندها در آن جای دارند، حفاظت، ساماندهی و مرمت این نگاره‌کندها را جدی بگیرد. نگاره‌کندها ظرفیت بی‌نظیر گردشگری کشورمان هستند.

او افزود: شرایط نگاره‌کند کورانگون اصلا مناسب نیست و لازم است از هر اتفاق ناخوشایند و تلخ، پیشگیری کرد. عوامل طبیعی، محیطی و انسانی آسیب‌های جدی به نگاره‌کندها وارد می‌کنند. پژوهشکده حفاظت و مرمت موظف به بررسی، پایش و پیگیری امور مرتبط با حفاظت و مرمت این نگاره‌کندها در همراهی با واحدهای مرتبط است.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اظهارکرد: طی این بازدیدها مشکلات محوطه‌های باستانی و بناهای تاریخی هم مورد توجه قرار گرفتند. بازدید مفصلی از میل اژدها (دیمه میل)، تپه‌های نورآباد و تل اسپید و گوردخمه دا و دختر، موزه باستان‌شناسی و تاریخ هنر نورآباد ممسنی انجام شد.بازدید شبانه از بیشاپور تا دیروقت ادامه داشت و مسائل زیادی احصاء شد که امیدواریم با تغییر مدیریت پایگاه و رویکرد حفاظت محور شرایط بهتری حاکم شود.نظام مسایل، چالش و مشکلات آثار، محوطه‌ها و بناهای تاریخی و ظرفیت‌های گردشگری با مدیران استان و همکاران محترم مورد شور و بررسی قرار می‌گیرد و در پی راهکارهایی برای حل این چالشها و مشکلات هستیم.

او افزود: پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، با نگاه و برنامه های تحول گرایانه در خدمت وزارتخانه و ادارت استانی است و تمام ظرفیت خود را بکار خواهد گرفت. امروز برخی آثار شهرستانهای نورآباد، رستم و کازرون مورد بازدید و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020200110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha