بازدید از مجموعه پاسارگاد و تنگ بلاغی/ آثار ارزشمند تاریخی و ظرفیت‌های فراوان گردشگری

مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و هیأت همراه در نخستین روز از سفر به استان فارس از مجموعه پاسارگاد و تنگ بلاغی بازدید کردند.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، این بازدید با حضور ذات‌الله نیکزاد معاون پژوهشی، سجاد علی‌بیگی رییس پژوهشکده باستان‌شناسی، مهدی رازانی سرپرست پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی و نوروز رجبی مشاور ریاست پژوهشگاه همراه بود.

مصطفی ده‌پهلوان در تشریح این بازدید، مجموعه پاسارگاد و تنگ بلاغی را آثار ارزشمند تاریخی خواند که ظرفیت‌های فراوان گردشگری را دارا هستند و گفت: در پاسارگاد ملاحظات زیادی وجود دارد که لازم است با دقت رعایت شوند تا نه میراث‌فرهنگی تباه شود و نه زندگی مردم. ارزش‌ها نباید در برابر هم قرار گیرند.

او تصریح‌کرد: در ارسنجان فعالان فرهنگی همپای متخصصان میراث‌فرهنگی و باستان‌شناسان از آثار فرهنگی و تمدنی دفاع می‌کنند.  به احترام این فعالان دلسوز و علاقمند باید تمام قد ایستاد. مدیران این شهرستان نیز علاقمند و آگاه به فرهنگ و تمدن ایران هستند. با همراهان پرتلاشم و در کنار فعالان فرهنگی نشست خوبی با فرماندار ارسنجان داشتیم. متاسفانه برخی کج سلیقگی‌ها و تصمیم‌های غلط مدیریتی برای میراث‌فرهنگی و تاریخی هزینه‌زا است، پیش از جلسه از دیوار ساسانی و ثبت ملی بند بست، مدرسه سعیدیه، گورستان تاریخی شهر و گوردخمه یا دستکند یادمانی مذهبی قدمگاه بازدید کردیم.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با تأکید بر اینکه تمامی پروژه‌های عمرانی باید دستورالعمل‌ مطالعات فرهنگی و تاریخی و پیوست تخصصی میراث‌فرهنگی را طبق قوانین و اسناد بالادستی رعایت کننداظهارکرد: میراث‌فرهنگی عامل توسعه پایدار است نه مانع توسعه، آنگونه که فرهنگ مصرف کننده نیست بلکه تولید کننده و سازنده است. برای دفاع از میراث‌فرهنگی و تمدنی ایران تا پای جان ایستاده‌ایم و دست یاری دراز می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403020200113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha