آغاز کاوش و گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی علیشار مرکزی

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی از آغاز عملیات کاوش و گمانه‌زنی تپه تاریخی علیشار در بخش خرقان شهرستان زرندیه به منظور تعیین عرصه و حریم این بنای تاریخی خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا، حسین محمودی با بیان اینکه این تپه تاریخی علیشار برای نخستین بار مورد بررسی و گمانه‌زنی قرار می‌گیرد، گفت: گمانه‌زنی در محوطه به مساحت یک هکتار  است که قلعه‌ای خشتی و گلی بوده و اکنون به تپه‌ای با ارتفاع ۲۷ متر تبدیل  شده است.

معاون میراث‌فرهنگی استان مرکزی افزود: با صدور مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به سرپرستی علیرضا گودرزی دکترای باستان‌شناسی، عملیات کاوش آغاز شده است و نتیجه نهایی پس از انجام مطالعات اعلام خواهد شد.

علیرضا گودرزی کاوشگر این تپه با بیان اینکه کاوش این محوطه در فصل جاری آغاز و به مدت ۲ هفته ادامه خواهد داشت، تصریح کرد: این محوطه بر بالای یک پشته طبیعی شکل قرار گرفته و بر اساس شرایط و نشانه‌های موجود می‌تواند یک بنای دوره پیش از تاریخ تا دوره اسلامی باشد که مدفون شده است و عرصه ظاهری تپه حدود ۴۰ هزار متر مربع وسعت دارد.

او گفت: تشخیص کاربری این بنا و تعیین عرصه و حریم این بنا، هدف این کاوش است.

گودرزی با اشاره به اینکه تپه علیشار در بخش خرقان شهرستان زرندیه قرار گرفته ویک سکونتگاه مربوط به دوره اسلامی است، افزود: این محوطه ارزشمند در سال ۸۰ به شماره ۵۶۱۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. عرصه تپه تاریخی علیشار متاسفانه با توجه به قرارگرفتن در مرکز روستای علیشار مورد تخریب و حفاری‌های غیر مجاز قرار گرفته است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403031200543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha