گردشگری روستایی راه‌حل توسعه فرهنگی و اقتصادی نواحی روستایی/ ثبت جهانی تأثیر بسزایی در تبدیل کندوان به مقصد گردشگری بین‌المللی ایفا کرد

کارشناس امور روستاها و جاذبه‌های طبیعت‌گردی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ضمن اشاره بر اهمیت گردشگری روستایی را به عنوان یکی از مسائل توسعه‌ای نواحی روستایی در رشد جنبه های اقتصادی و فرهنگی این گونه مناطق، ثبت جهانی روستای کندوان را نمونه‌ای پرافتخار از تبدیل یک روستا به مقصدی گردشگری بین‌المللی عنوان کرد.

انیسه میری کارشناس امور روستاها و جاذبه‌های طبیعت‌گردی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث آریا اظهار کرد: گردشگری روستایی به عنوان یکی از مسائل توسعه‌ای نواحی روستایی در رشد جنبه‌های اقتصادی و فرهنگی این گونه مناطق تاثیر بسزایی دارد. این نوع توریسم همه فعالیت‌های گردشگری قابل ارائه در یک روستا را شامل می‌شود، به گونه‌ای که ممکن است انواع جاذبه‌های اکوتوریستی، گردشگری کشاورزی، گردشگری تاریخی و فرهنگی و... را در خود داشته باشد که از سوی دیگر گردشگری روستایی این ظرفیت را داراست که در زمینه فعالیت های اکوتوریسم، ژئوتوریسم و یا گردشگری کشاورزی جای گیرد.

کارشناس امور روستاها و جاذبه‌های طبیعت‌گردی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: توانمندسازی جوامع محلی با هدف توسعه فعالیت‌های گردشگری روستایی برای گسترش فرآیند گردشگری در روستاهای گردشگرپذیر کشور از عوامل بسیاری مهمی هستند که پس از تهیه و تدوین شاخص‌های انتخاب روستاها از برنامه توسعه چهارم کشور و تصویب هیأت وزیران، روستاهای دارای جاذبه‌های گردشگری پس از اخذ تائیدیه کارگروه گردشگری استان به عنوان «روستاهای هدف گردشگری» پیشنهاد شدند، که در راستای همکاری بین نهادی و اجرای تفاهم نامه بین بنیاد مسکن و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای اجرای طرح‌های «هادی» روستایی در روستاهای هدف گردشگری با جهت‌گیری گردشگری تهیه و اجرا می‌شود. از سویی سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) در سال ۲۰۲۰ میلادی شعار خود را گردشگری و توسعه روستایی تعیین کرد تا بر نقش مهم گردشگری در توسعه اجتماعات روستایی به ویژه در کشورهای در حال توسعه تأکید و توجه بیشتری شود.

او گفت: در ادامه این روند احصا، اطلاعات روستاهای هدف گردشگری، از میان ۵۰۰ روستای گردشگری و صنایع‌دستی که دارای تائیدیه کارگروه گردشگری استان‌های کشور انتخاب شدند که تعداد ۵۲ روستا از استان آذربایجان‌شرقی به عنوان پایلوت برای ایجاد زیرساخت های مورد نیاز گردشگری و رونق کسب و کار محلی در نظر گرفته شدند که در سال ۱۴۰۲ در راستای اجرای طرح مطالعاتی «شناسایی، ارزیابی و رتبه بندی روستاهای هدف گردشگری» با هدف به روزرسانی و انتخاب روستاهای هدف گردشگری کشور و همزمان با اجرای طرح تکام(طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه) و با توجه به اهمیت موضوع «توسعه فعالیت های گردشگری روستایی» با تمرکز ویژه بر رونق کسب و کارهای محلی و ایجاد اشتغال دائمی در این روستاها، پس از تکمیل اطلاعات در سامانه پرس لاین به کمک دهیاری‌ها و مسئولین شهرستانی صورت پذیرفت.

میری با اشاره به ثبت جهانی کندوان به عنوان عاملی مهم در روند گسترش اقتصاد روستایی این روستا گفت: از سویی همزمان ارسال پرونده اطلاعات هشت روستای کاندید ایران شامل(پالنگان، کندلوس، سهیلی، قاسم آباد، بیشه، ابیانه، میمند، کندوان) آغاز و رقابت ۲۶۹ روستای جهانی در نهایت به انتخاب ۵۴ روستا از کشورهای مختلف توسط سازمان جهانی گردشگری(UNWTO) منجر شد. روستاهای واجد شرایط در بخش‌های منابع و جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی در قلمرو روستا، ترویج و حفاظت از منابع فرهنگی، پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی، پایداری محیطی، ظرفیت گردشگری و توسعه و پکپارچگی زنجیره ارزش، حاکمیت و اولویت بندی گردشگری، زیرساخت و اتصال، بهداشت ایمنی و امنیت مورد بررسی قرار گرفتند، که از این بین روستای کندوان به عنوان اولین روستای ثبت جهانی گردشگری از کشور عزیزمان ایران ثبت جهانی شد. کندوان صخره‌ای، با حفظ هویت بومی و ساختار طبیعی خود تنها روستای صخره‌ای زنده در جهان در کنار روستای کاپادوکیای ترکیه و داکوتا در آمریکا، که سکونت در آن جاری است و مردم محلی با تطبیق خود با شرایط طبیعی و بومی منطقه کران‌های زیبای خود به واحدهای بومگردی تبدیل کرده و به استقبال گردشگران و بازدیدکنندگان از اقصی نقاط ایران و جهان می‌روند.

کارشناس امور روستاها و جاذبه‌های طبیعت‌گردی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: یکی از مسائل مهم در حوزه گردشگری، قرار گرفتن یک منطقه در مسیر ثبت و معرفی بین المللی است. ثبت یک روستا در سطح جهانی ارزش آن را برای مقصد گردشگری چندین برابر می‌کند، مقصدی که با حفظ دارایی‌های طبیعی و فرهنگی، ارزش‌ها، محصولات و سبک زندگی روستایی را در جامعه حفظ و ترویج می‌کند. ارزشی که می‌توان در کنار نوآوری‌ها، با حفظ اصالت، پایداری در همه جنبه‌های آن را به همراه داشته باشد. مهمترین اتفاق؛ ایجاد یک برند جهانی برای روستاها و قرارگرفتن کندوان در سایت سازمان جهانی گردشگری و ذکر نام آن در لیست دهکده های جهانی به عنوان اولین روستای منتخب کشورمان و ایجاد شبکه جهانی است. با قرار گرفتن کندوان در لیست روستاهای جهانی گردشگری و شناسایی روستا و جاذبه‌های کم‌نظیر آن در سطح جهانی، بدین معناست که روستای مورد نظر مقصدی گردشگری، با امکانات و خدمات مناسب اقامتی و گردشگری است.

او در پایان صحبت‌های خود گفت: معرفی منابع و جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی در قلمرو روستاها و ارائه مختصات و لیست جاذبه‌های طبیعی گردشگری روستاها و ایجاد زیرساخت های مرتبط با آماده‌سازی حائز اهمیت بسزایی هستند که در کنار آن چگونگی بهره‌برداری از جاذبه‌ها، ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش گردشگری، تأمین زیرساخت‌های کمپینگ‌های گردشگری احداث شده توسط بخش خصوصی و دولتی، ارائه مجوزهای مرتبط با راه اندازی واحدهای بوم گردی داخل روستاها برای شناساندن مناطق دارای جاذبه هر استان، آشنایی مردم و احیاء فرهنگ و سنن اقوام و مردم مختلف، هنرهای سنتی و صنایع دستی هر منطقه و رونق کسب و کار محلی به دنبال مهاجرت معکوس و اصلاح ترکیب جمعیتی روستاها، نیازمند توجهی‌ست که آمادگی لازم برای ایفای نقش تولیدی روستاها تقویت شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403031300643
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha