برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی در اتاق بازرگانی قزوین

آیین گرامیداشت روز جهانی و هفته صنایع‌دستی و تجلیل از پیشکسوتان این حوزه با حضور خزائلی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، عبدیان رئیس اتاق بازرگانی، حصاری معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی، منفرد رئیس انجمن صنایع‌دستی و اعضای هیات مدیره این انجمن و جمعی از کارشناسان، هنرمندان و پیشکسوتان حوزه صنایع‌دستی در سالن اجتماعات وکیل التجار اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین برگزار شد.

به گزارش میراث آریا، علیرضا خزائلی روز پنجشنبه 17 خرداد 1403 در این نشست ضمن تبریک فرا رسیدن روز جهانی و هفته صنایع‌دستی به همه هنرمندان و فعالان این عرصه گفت: خوشبختانه طی سال گذشته همکاری‌های بسیار خوبی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی با اتاق بازرگانی استان داشتیم که از جمله آنها می‌توان به حضور موثر و فعال انجمن صنایع‌دستی در نمایشگاه گردشگری تهران اشاره کرد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با اشاره به فضای تعاملی خوبی که در اتاق بازرگانی استان فراهم شده خطاب به هنرمندان افزود: رئیس اتاق بازرگانی استان انسان بسیار باهوش و موفق در حوزه تولید و بازرگانی هستند که توجه و علاقه ویژه‌ای هم به حوزه صنایع‌دستی دارند ‌که باید از این فضا برای رسیدن به بازارهای جهانی استفاده کنید.

او موضوع درآمد ارزی ، صادرات محصول و فعالیت در بازارهای جهانی را یکی از معضلات حوزه صنایع‌دستی استان خواند و اظهار کرد: هیچ فعالی به اندازه شما نمی‌تواند از قیمت بالای دلار بهره ببرد، در بازارهای داخلی قیمت کار و تولیدات شما به ریال است و اگر به بازارهای خارج ایران دسترسی پیدا کنید درآمد شما به دلار است.

خزائلی ادامه داد:  بعضی از استان‌ها در زمینه صادرات پیشرو هستند و ما متاسفانه جا مانده‌ایم و به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم.

برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی در اتاق بازرگانی قزوین

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با ارائه آماری از پروانه‌های فعالیت صادرشده در حوزه صنایع‌دستی افزود: در حوزه صنایع‌دستی استان  با مجوزهای مشاغل خانگی نزدیک به ۱۰هزار پروانه فعالیت صادر شده که از این تعداد فقط ۱۲ عدد به کارگاه‌های تولید محصول اختصاص داشته و مابقی، پروانه‌های تولید انفرادی است و این آمار نشان‌دهنده این است که نتوانسته‌ایم در این حوزه کارهای بزرگ انجام دهیم.

او خاطرنشان کرد: ‌وقتی شما بتوانید فعالیت خود را گسترش دهید آداب کار شما هم تغییر می‌کند و این موضوعی است که باید در سال جاری از دغدغه‌های جدی فعالان این حوزه باشد.

برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی در اتاق بازرگانی قزوین

خزائلی با اشاره به نحوه واگذاری حجره‌های سعدالسلطنه به‌عنوان یکی از دغدغه‌های صنعتگران ادامه داد:  واگذاری حجره‌های سعدالسلطنه به‌منظور ایجاد عدالت و برابری بین صنعتگران از طریق برگزاری مزایده توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری صورت می‌گیرد که بهتر است مواردی از جمله سابقه فعالیت، دارا بودن نشان ملی و نشان یونسکو و مفاد تصریح شده در قانون حمایت به‌عنوان آیتم‌های تاثیرگذار در انتخاب برنده مزایده مدنظر برگزارکنندگان قرار گیرد.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین همچنین در خصوص واگذاری غرفه‌های صنایع‌دستی فعال در خانه داعی خاطرنشان کرد:  قرارداد اجاره غرفه‌ها ماهیتش یک‌ساله است و در نهایت طبق ماده ۸۸  می‌توان دو ساله قرار داد بست و برای این موضوعات هم  قوانین حمایتی محدود است که شامل حال برخی از هنرمندان می‌شود و  توصیه می‌کنم این قوانین را حتما بخوانید و با آگاهی و منطبق با آن حرکت کنید.

او تصریح کرد: اما اگر فعالیت خود را در حد کارگاه توسعه دهید و اشتغالزایی داشته باشید، نحوه عقد این قرارداد تغییر می‌کند و می‌توان خانه‌ای را برای مدت ۵ یا ۱۰ سال برای بهره‌برداری به شما واگذار کرد.

در این آیین همچنین از تعدادی از پیشکسوتان و هنرمندان فعال در عرصه صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان تجلیل شد.  

برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی در اتاق بازرگانی قزوین

برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی در اتاق بازرگانی قزوین

انتهای پیام/

کد خبر 1403032000912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha