مهمترین مطالبات در حوزه صنایع‌دستی چیست؟

احیای سازمان صنایع‌دستی، رفع محدودیت‌های قانونی به‌منظور اجرای کامل قانون حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی، اختصاص سرانه هنرمندان صنایع‌دستی، راه‌اندازی صندوق حمایت از اساتید صنایع‌دستی و تشکیل بانک جامع اطلاعات صنایع‌دستی از جمله مطالبات مطرح شده از سوی مدیرعامل شبکه ملی مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی برای پیگیری در دولت آینده هستند.

حسین بختیاری مدیرعامل شبکه ملی مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا با بیان اینکه فرایند خدمت در دولت‌های مختلف به دو مقوله ساختار خدمت‌رسان و مدیر خادم مرتبط است، ادامه داد: در دوره دوم دولت گذشته به دلیل ناهمگونی حوزه مدیریت و بخش‌های نظارتی همچنین تفاوت دیدگاه نسبت به تعامل با بخش‌ غیردولتی و تشکل‌ها حوزه صنایع‌دستی دچار چالش عظیمی بود که با تغییر وضعیت ساختاری سازمان میراث‌فرهنگی و تبدیل آن به وزارتخانه و تعامل با بخش خصوصی در دولت سیزدهم بخشی از دغدغه‌ها و مطالبات محقق شد.

او با اشاره به اینکه برنامه‌های معاونت صنایع‌دستی بخش مهمی از دغدغه‌های هنرمندان صنایع‌دستی را محقق کرده است، مهمترین معضل را برای تحقق کامل مطالبات تغییر و تقویت ساختار معاونت صنایع‌دستی عنوان کرد و افزود: برای اینکه ساختار معاونت صنایع‌دستی جایگاه واقعی‌اش را پیدا کند باید احیای سازمان صنایع‌دستی زیر نظر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت آتی پیگیری شود.

بختیاری حذف پیمان سپاری ارزی، تدوین سند ملی توسعه صنایع‌دستی و اجرای قانون حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی را از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این دوره برشمرد و ادامه داد: به دلیل محدودیت‌های قانونی و عدم اختیارات کامل معاونت صنایع‌دستی برای تصمیم‌گیری‌ها اجرای کامل قانون حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی ممکن نیست، در صورتی‌که اختیارات لازم وجود داشته باشد بسیاری از مسائل حل می‌شود.

مدیرعامل شبکه ملی مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی موضوع مشارکت تشکل‌ها در حوزه‌های مختلف را در قانون حمایت از هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی، مصوب ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یکی از مهمترین دغدغه‌های موجود مطرح کرد.

او با بیان اینکه در تشکیل شرکت مادرتخصصی صنایع‌دستی دولت باید مشارکت داشته باشد به مانع قانون مصوب دهه هشتاد مبنی بر برون سپاری و عدم تصدی‌گری دستگاه‌های دولتی اشاره کرد و افزود: پیشنهاد مشخص این است که دولت آورده‌ای را تحت عنوان سرانه هنرمندان صنایع‌دستی به هنرمندان شناسایی شده اختصاص دهد. همچنین برای اثرگذاری نیاز به ساختاری قوی، مدون، موثر، شکوفا و شفاف است.

بختیاری استقرار شورای ارزشیابی هنرمندان پیشکسوت صنایع‌دستی در وزات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را دیگر کار مهم صورت گرفته در این دوره مطرح کرد و گفت: این شورا به تنهایی نمی‌تواند موثر باشد؛ برای اثربخشی آن از یک سو نیاز به حضور نماینده بخش غیر دولتی در ساختار و جلسات است و از سوی دیگر در کنار آن باید صندوق حمایت از اساتید صنایع‌دستی راه‌اندازی شود که این امر در ساختار صندوق توسعه و احیا  امکان‌پذیر است.

مدیرعامل شبکه ملی مجمع هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی، تحقق شعار «هر استان یک میدان نقش جهان» را راهکاری ماندگار و اثرگذار برای عرضه محصولات صنایع‌دستی دانست. 

بختیاری با اشاره به اهمیت تشکیل بانک جامع اطلاعات صنایع‌دستی، افزود: به این دلیل که اطلاعات کاملی نه از تولید، نه صادرات و نه نیازمندی‌های این حوزه نداریم، امکان گرفتن تصمیماتی برای رسیدن به ساختار مناسب وجود ندارد به همین دلیل تشکیل بانک جامع اطلاعات صنایع دستی مهم‌ترین مطالبه حوزه صنایع دستی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403032101106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha