برگزاری نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی نشان از یک واقعیت دارد

سومین نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی ایران تبلور ارج نهادن به دانش و دانش‌افزایی و سالها تلاش در عرصه میراث تمدنی بشر و هنر در جامعه امروز ایران است.

رائد ناصری فر در یادداشتی نوشت:  این رویکرد گامی به سوی ارزش گذاری که در زمان مدیریت مهندس ضرغامی به بار نشست این نکوداشت مفهوم دانش‌اندوزی و دانش‌افزایی که بخش مهمی از اعتقادات دینی و رفتارهای مردم در زندگی  روزمره‌شان است را تبلور می بخشد.

نقل است حدیثی از امام رضا (ع) که «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» یعنی آن‌که هر کس در مقابل احسان و نیکی بندگان خداوند شکرگزاری نکند خدا را شکر نگفته است.

به زبان ساده‌تر اگر در جامعه امروز روحیه تشکر و قدردانی از انسان‌های عالم، مبتکر و خلّاق از بین برود، گرایش به فعالیت‏های مثبت و سازنده کمرنگ شده، دلسردی و خمودگی جای آن را خواهد گرفت.

برگزاری نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی نشان از یک واقعیت دارد، احترام به عالم و تکریم مفاخر، در واقع احترام به مقام علم و دانش است.

تامل در سخنان گهربار رهبر معظم انقلاب که اهمیت نخبه‌پروری و دانش‌افزایی را بارها و بارها در سخنانشان مورد تاکید قرار داده‌اند به‌خوبی این موضوع را نشان می‌دهد که نگاه به مقوله علم و دانش در جامعه ایرانی نگاهی از سر تفنن و تفریح نیست بلکه توجهی خاص از سوی بالاترین مقام مسوول در این کشور است که علاوه بر این‌که این موضوع را به عنوان دغدغه‌ای مهم به دانشجویان و نخبگان عرصه علم و فرهنگ و هنر تاکید می‌کند در مقابل از مسئولان عالی کشور می‌خواهد تا جهد و تلاش در این زمینه را بیشتر کرده تا ایران در سراسر جهان به عنوان پیشتاز عرصه دانش‌اندوزی معرفی شود.

برگزاری نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی دوره‌ای سخت و آزمون بزرگی برای وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع‌دستی به شمار می‌رفت، آزمونی که مدیران میراث فرهنگی در دولت سیزدهم و در رأس آن مقام عالی وزارت و قائم مقام وزارت جناب دکتر دارابی بود که نه تنها باعث شد که این مفاخر از یاد نرفته و خدمات انها ماندگار بماند از همه مهمتر به عنوان دستگاه متولی با تاکید بر دستورات مقام معظم رهبری به این مهم لبیک گفته شد و صد البته سربلند از آزمون بزرگ در برابر قشر فاخر و علمی و احیای خدمات انها در آمدند.

شاید این سوال پیش آید که اینگونه همایش‌ها در  شرح وظایف این وزارت  نگنجد یا کارها و وظایف مهمتری وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود، اما با تلاش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پس از برگزاری سه دوره موفق این نکوداشت همگی به این امر اذعان دارند که نکوداشت چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی ایران به هزار و یک دلیل می‌بایست از سوی وزارت هر ساله برگزار شود.

شاید اولین دلیل و مهم‌ترین آن این امر باشد که برگزاری این نکوداشت لبیک به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص تجلیل از این مفاخر و چهره های ماندگار است و دوم اینکه می‌تواند امید و انگیزه دوباره‌ای باشد برای جوانانی که در آینده از آنها تقدیر خواهد شد و در یادها خواهند ماند.

تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث فرهنگی  بزرگداشت مقام علم و هنر و استوانه‌های سترگی است که پیشرفت و زندگی بهتر، ارمغان تلاش دیروز و امروز آنان است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403040500248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha