به گزارش میراث آریا، مقصود اسعدیسامانی در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، گفت: رأی دیوان عدالت اداری تأکیدی بر اجرای ماده ۱۶۱ برنامه پنجم توسعه و ماده ۵۳ قانون برنامه ششم توسعه بود. با توجه به اینکه ستاد تنظیم بازار به قیمتگذاری بلیت هواپیما ورود کرده بود، ایرلاینها شکایتی را طرح کردند و دیوان عدالت اداری بهنفع آنها رأی داد.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: در واقع در این رأی تأکید شد باید قانون برنامه پنجم توسعه که مطابق آن آزادسازی بین سالهای ۹۴ و ۹۷ اجرا شده است، همچنان باید اجرا شود. ایرلاینها همواره تلاش کردهاند با هماهنگی سازمان هواپیمایی کشوری عمل کنند، آنالیز نرخ مسیرهای پروازی و قیمت تمام شده هر ساعت صندلی پروازی برای تایپهای مختلف هواپیما از جمله ایرباس، امدی و ۷۳۷ که بیشترین جابهجایی را در کشور انجام میدهند، تهیه و به سازمان هواپیمایی کشوری ارسال شده است.
او افزود: اسفندماه سال گذشته اعضای شورایعالی هواپیمایی به این جمعبندی رسیدند که نرخ هر ساعت صندلی پروازی ۴۰ دلار تعیین شود، البته پیشنهاد انجمن شرکتهای هواپیمایی بر اساس آنالیز نرخها ۵۱ دلار بود. در زمان حاضر با رأی دیوان، ایرلاینها علیرغم افزایش تورم، دستمزدها و برخی هزینههای ارزی خارج از کشور را که دارند کماکان بر اساس همان نرخ ۴۰ دلار صندلی مسیرهای پرواز را انجام میدهند.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با ابراز اینکه قیمتهای جدید در سایت شرکتهای هواپیمایی بارگذاری میشود، گفت: به مردم اعلام کردهایم که اگر بالاتر از نرخهای اعلامی ایرلاینها بلیت را خریداری کردند با شماره انجمن موارد را اعلام کنند که به آن رسیدگی خواهد شد.
اسعدی سامانی با تصریح به اینکه طبق قانون ایرلاین مجاز است که قیمت بلیت هواپیما را برای مسیرهای پروازی تعیین کند، اضافه کرد: بهعنوان مثال هواپیمایی ماهان برای مسیر زابل ـ تهران چند نرخ را اعلام کرده است که با توجه به عرضه و تقاضا قیمتها در مقطع زمانی را عرضه میکند.
او تأکید کرد: طبق قانون مصوب مجلس، نرخ بلیت پروازهای داخلی باید آزادسازی شود. بهخاطر اعمال نرخهای دستوری بازار سیاه در حملونقل هوایی شکل گرفت و یک سری دلالان و واسطهها در این بخش نرخهایی را برای بلیت هواپیما تعیین میکردند که مورد تأیید شرکتهای هواپیمایی نبود.
دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی ادامه داد: امیدواریم با اجرای رأی دیوان عدالت اداری بهتدریج شاهد منظم شدن و تعادل بازار باشیم. بهترین کنترلکننده بازار، شرکتهای هواپیمایی هستند و ایرلاینها مکلف به کنترل بازار شدهاند.
اسعدی سامانی با تأکید بر اینکه با آزادسازی، عرضه بلیت افزایش و قیمتها کاهش مییابد، اظهار کرد: با افزایش درآمدها، ایرلاینها هواپیماهای زمینگیر را سرخط میآورند و قطعاً نرخها از قیمتهای الآن کمتر خواهد شد.
او یادآور شد: در سال ۹۴ که قانون اجرا شد در مقطعی شرکتهای هواپیمایی اعلام میکردند که قیمتها کمتر از قیمت تمام شده است و ایرلاینها در کف قیمت با یکدیگر رقابت داشتند، قطعاً در این مرحله نیز به این مورد خواهیم رسید.
انتهای پیام/
نظر شما