انجمن خیرین میراث‌فرهنگی مجالی برای اشتراک عزم مردم به منظور صیانت از میراث ملموس و ناملموس است/ برگزاری کنسرت موسیقی در تخت جمشید نمودی از ترویج میراث ناملموس بشری

علی دارابی گفت: تشکیل «انجمن خیرین میراث فرهنگی» مجالی برای اشتراک عزم مردم به منظور حمایت و نقش آفرینی در حفاظت و صیانت از میراث ملموس و ناملموس ایران است.

به گزارش میراث‌آریا، علی دارابی، رئیس شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی در چهارمین نشست شورای اجرایی مرکز میراث ناملموس تهران گفت: معاونت میراث فرهنگی علاوه بر اجرای برنامه‌های تخصصی خود به اقداماتی نوآورانه در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران پرداخت که از جمله آنها برگزاری نمایشگاه‌های موزه‌ای مشترک بین‌المللی از جمله در کشور چین است.

او با اشاره به تشکیل «انجمن خیرین میراث فرهنگی» گفت: این نهاد مجالی برای اشتراک عزم مردم به منظور حمایت و نقش آفرینی  در حفاظت و صیانت از میراث ملموس و ناملموس ایران است. همچنین سه دوره بزرگداشت صاحب‌نظران و خبرگان میراث‌فرهنگی در کسوت چهره های ماندگار برگزار شد.

دارابی ادامه داد: دولت سیزدهم با برگزاری نخستین کنسرت موسیقی سنتی در تخت جمشید در عیار سرآمدی از محوطه‌های جهانی هزاره اول قبل از میلاد مسیح، نمودی از ترویج میراث ناملموس بشری را تدارک دیده است.

معاون میراث‌فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به اعضای هیئت اجرایی چهارمین نشست شورای اجرایی مرکز میراث ناملموس تهران گفت: پیشنهادهای ارزنده و سازنده مورد اشاره شما در خلال سومین نشست هیئت اجرایی، پیرامون تدوین برنامه فعالیت‌های سال 2025-2024، بلافاصله در دستور کار دبیرخانه مرکز میراث ناملموس تهران قرار گرفت تا اقدامات لازم برای بازبینی و اصلاحات مورد نظر اعضای هیئت، صورت پذیرند.

او تصریح کرد: مرکز میراث ناملموس تهران ظرفیتی برجسته در منطقه آسیای غربی و مرکزی برای صلح‌دوستی و نزدیکی در سطح منطقه فراهم آورده است، چرا که ماهیت وظایف و اهداف ذاتی آن با میراث‌فرهنگی ناملموس مشترک جوامع منطقه گره خورده است و برای رسیدن به این هدف بزرگ نیازمند برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های موثر با چشم‌انداز منطقه‌ای است و بی‌شک تحقق این مهم به پشتوانه توان تخصصی و وجود آگاهی‌های لازم در ساختار مرکز اعم از شورای حکام، هیئت اجرایی ومدیریت مرکز برای فعالیت موفق دبیرخانه قابل دستیابی خواهد بود.

دارابی با اشاره برخی اقدامات انجام‌گرفته با هدایت مرکز میراث ناملموس تهران گفت: کارگاه آموزشی در کشور فرهنگی و تاریخی پاکستان با اقبال متخصصین در دولت پاکستان و سمن‌های تخصصی در شهر اسلام‌آباد با همکاری مرکز میراث ناملموس و سازمان حفاظت از میراث ناملموس و موزه‌های لاک ورسا (LUK VIRSA) وزارت میراث فرهنگی پاکستان با حضور مدرسین و تسهیلگران برجسته سازمان یونسکو برگزار شد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشورمان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تمام توان خود را در راستای حمایت از پیشرفت و تحقق این اهداف والا به کار خواهد گرفت و بدون تردید از ارائه مساعدت‌های لازم در این راستا دریغ نخواهیم کرد.

رئیس شورای حکام مرکز میراث ناملموس تهران ادامه داد: امروز نیز با هدف بررسی و بهینه‌سازی برنامه‌های منطقه‌ای پیش روی مرکز برای سال جاری و آتی در کنار شما عزیزان تلاش خواهیم کرد موارد مندرج در اسناد را با دقت نظر اعضای هیئت، بررسی کنیم و به بهترین شکل ممکن و فراخور، پاسخ به نیاز منطقه آسیای غربی و مرکزی به انجام رسانیم.

دارابی در پایان گفت: انتخاب جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی در برگزاری سیزدهمین نشست مراکز مقوله دوم پاسداری از میراث ناملموس جهان در تهران،  فرصتی مغتنم برای طرح پروژه‌ای مشترک و خلاقانه است که دغدغه همه مراکز مقوله دوم در اجرایی‌سازی کنوانسیون ۲۰۰۳ همچون تغییرات اقلیمی، مدیریت آب، مدیریت منابع و ... است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403041300642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha