برگزاری شانزدهمین برنامه از سلسله نشست‌های چقدر یزد را می‌شناسیم به مناسبت سالگرد ثبت جهانی یزد

دومین رویداد از نشست یکتاپرستی در ولایت یزد با رویکرد بررسی گوناگونی معماری و سنت‌ها در یزد، به مناسبت ثبت جهانی یزد برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، روز گذشته ۱۳ تیرماه، دومین رویداد از نشست یکتاپرستی در ولایت یزد با رویکرد بررسی گوناگونی معماری و سنت‌ها در یزد، طی بازدید میدانی از سه عمارت قدیمی و تاریخی با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، راهنمایان گردشگری، دانشجویان معماری و پژوهندگان تاریخ و فرهنگ این دیار کهن، اجرا شد.

با توجه به اینکه یکی از ارکان و پایه‌های ثبت یزد به عنوان شهر میراث جهانی، همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان بوده است، مطالعه و تعمق در چند و چونی این دستاورد بزرگ و مهم در طول ادوار گذشته برای نسل جوانی که میراث دار گذشته و راوی فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم برای آیندگان است، بسیار حائز اهمیت و سزاوار کنکاش است.

ازاین‌رو کمیته تاریخی - فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، این رسالت را به شایستگی درک کرده، و برای آشنایی عمیق‌تر و بیشتر با ثروت‌ها و داشته‌های متعدد ملموس و ناملموس این سرزمین کمر همت را بسته است.

در این بازدید میدانی ویژگی‌های معماری ایرانی که در عمارت ها و خانه‌های اصیل زرتشتیان به ظهور رسیده، با سخنرانی مهربان پولادی به بازدیدکنندگان معرفی شد.

 بوم‌گردی خانه سه نیک در آغاز این بازدید با دو حیاط‌ باز پیرایی شده و یک حیاط منحصربه‌فرد و دست‌نخورده از دهها سال پیش، که نشان از خدمات تجاری در حوزه تولید ابریشم طبیعی داشته، به چشم‌نوازی گذارده شد.
در ادامه کارگاه، خانه فرخ اورمزدی در محله دستوران مورد بازدید قرار گرفت، که در جای خود یکی از بکرترین و زیباترین معماری‌ها و آثار تاریخی باقیمانده از معماری قدیم ایران به حساب می‌آید.

در نهایت موزه اسناد و نسخ زرتشتیان، با توضیحات ارزنده مهربان پولادی مورد بازدید حاضران قرار گرفت و در کنار توضیحات تخصصی بابت ویژگی‌های معماری ایران قدیم، اسناد و سنت‌های باستانی به حضار معرفی شد.

در پایان این بازدید سید محمد رستگاری مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی یزد ضمن قدردانی از مسئولین پرتلاش کمیته تخصصی گردشگری تاریخی فرهنگی برای زنده نگه‌داشتن میراث ملموس و ناملموس استان یزد، بر حمایت‌های این سازمان از فعالیت‌های گردشگری و فرهنگی تأکید کرد.

برگزاری شانزدهمین برنامه از سلسله نشست‌های چقدر یزد را می‌شناسیم به مناسبت سالگرد ثبت جهانی یزد

برگزاری شانزدهمین برنامه از سلسله نشست‌های چقدر یزد را می‌شناسیم به مناسبت سالگرد ثبت جهانی یزد

انتهای پیام/

کد خبر 1403041400686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha